Rejs til Norge
Vigtig information om indrejsekrav ved rejse til Norge og om, hvad man skal gøre, hvis der sker ændringer med ens flyrejse.
Vigtig information om indrejsekrav ved rejse til Norge og om, hvad man skal gøre, hvis der sker ændringer med ens flyrejse.
Vi påtager os intet ansvar, hvis man ikke kan rejse eller pådrager sig andre tab, fordi man ikke har overholdt pas-, visum-, immigrations- eller sundhedsformaliteter. Som rejsende indvilliger man i at godtgøre os for alle bøder eller andre tab, som vi pådrager os som følge af, at den rejsende ikke overholder pas-, visum-, immigrations- eller sundhedsformaliteter.
Alle rejsende skal fremvise gyldige rejsedokumenter ved check-in til en rejse. Det kan enten være:
Kravene gælder både for Nordkap-ekspressen og Svalbard-ekspressen, da skibene sejler fra og til havne med højere sikkerhed. Svalbard-ekspressen sejler til Svalbard, der ligger uden for Schengenområdet. Id-kravet gælder også for norske statsborgere.
Alle rejsende bør indhente opdaterede råd om pas- og visumkrav fra ambassaden, højkommissionen eller konsulatet i den eller de destinationer, som man rejser igennem.
Der er ingen krav om vaccinationer eller sundhedskrav på rejser til Norge, men det er alle passagerers ansvar at kontrollere og sikre sig, at de overholder alle sundhedskrav på rejsen. For at få den mest opdaterede vejledning bedes man tjekke Norges Folkehelseinstituttets hjemmeside.
Vi foreslår, at man konsulterer sin læge eller relevante sundhedsmyndigheder om eventuelle forholdsregler, man skal tage i forbindelse med dyb venetrombose (DVT).
At flyve er en af de mest praktiske og problemfrie måder at komme til Norge for at komme frem til den havn, man skal sejle fra. For at sikre en gnidningsløs og problemfri rejseoplevelse anbefaler vi, at man foretager check-in for sit flyt på forhånd. Gå ind på flyselskabets officielle hjemmeside 24 til 48 timer inden planlagt flyafgang.
Vi udsteder ikke længere papirbilletter, da alle oplysninger nu er elektroniske. Ved check-in til flyrejsen og/eller rejsen bedes man fremvise gyldigt pas/nationalt ID-kort.
Nogle gange kan flyrejser blive forsinket eller aflyst, men man kan være sikker på, at vi er klar til at hjælpe, hvis der opstår ændringer. Bemærk venligst: Hvis man har bestilt sine flyrejser gennem en tredjepart og løber ind i problemer, skal man kontakte sin udbyder for at få yderligere hjælp.
Tag til lufthavnen som planlagt. Hvis man skal rejse med flere fly for at nå frem til destinationen, og det første af dem er forsinket, bedes man gå ombord på det. Der er stadig mulighed for, at flyet afgår til tiden, eller at dit næste fly venter på forsinkede passagerer.
Når man ikke sit forbindelsesfly, skal man besøge flyselskabets serviceskranke i forbindelsesflyets lufthavn og bestille en ny flyrejse til destinationen. Ofte har flyselskabet allerede foretaget en ombestilling for dig. Kontakt os venligst også.
Anmod serviceskranken i lufthavnen om en tidligere afrejse, hvis det nye afrejsetidspunkt forhindrer dig i at nå frem før skibets afgang. Du skal ankomme til den lufthavn, der er tættest på din afsejlingshavn, mindst 90 minutter, før skibet sejler. Kontakt os venligst vedrørende andre arrangementer, hvis dette ikke er muligt.
Tjek venligst bestillingen på flyselskabets hjemmeside med referencenummeret fra flyselskabet.
Hvis flybilletterne er bestilt gennem os, finder man referencen (f.eks. A1B2C3) i rejsedokumenterne.
Der er muligvis allerede foretaget en ombestilling til en alternativ afrejse. Hvis der er foretaget en automatisk ombestilling, bedes man undersøge, om det nye fly ankommer tids nok til at komme ombord på skibet. Man skal ankomme til den lufthavn, der er tættest på skibets afsejlingshavn, mindst 90 minutter, inden skibet sejler.
Kontakt os, hvis der ikke er foretaget en automatisk ombestilling , eller hvis de nye flytider forhindrer dig i at kunne nå ombord på skibet til tiden.
Kontakt flyselskabets serviceskranke i lufthavnen. Flyselskabet skal tilbyde dig nye flyrejser og et hotelophold, hvis det er nødvendigt. Hvis man bliver oplyst om nye flytider, bedes man undersøge, om man ankommer til den lufthavn, der er tættest på skibets afgangshavn, mindst 90 minutter før skibet afsejler.
Kontakt os, hvis serviceskranken i lufthavnen ikke kan hjælpe, eller hvis de nye flytider gør, at man ikke kan nå frem til ombordstigning på skibet i tide.
Se buskøreplanen og tag den næste bus. Hvis der ikke er flere bustransportmuligheder den dag, eller hvis den sidste busafgang gør, at skibets afsejlingshavn ikke kan nås i tide, bedes man tage en taxi. Kontakt os, hvis det ikke er muligt at ankomme til havnen til tiden – selv med taxi.
Registrer først din bortkomne bagage i lufthavnen eller online via flyselskabets hjemmeside. Det kan tage tid at finde bortkommen bagage. Opgiv derfor alle opholdssteder under rejsen, herunder skibet og eventuelle hoteller samt datoer for opholdet, i løbet af registreringsprocessen. Flyselskabet udleverer en PIR-kvittering (Property Irregularity Report) for den bortkomne bagage.
Medbring PIR-kvitteringen til receptionen ombord, hvis bagagen ikke modtages inden ombordstigning på skibet. Personalet hjælper med at få bagagen leveret ombord. I mellemtiden hjælper vi med at fortælle, hvor og hvordan nødvendige ting kan købes. Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe med at fremskaffe medicin, men vi kan ikke love, at det lykkes. Det anbefales derfor på det kraftigste at anbringe meget vigtige genstande i håndbagagen.
Sørg for at gemme alle kvitteringer for dit krav til flyselskabet.
Registrer bortkommen bagage i lufthavnen eller online via flyselskabets hjemmeside ved returflyvninger. Flyselskabet leverer hurtigst muligt bagagen til den rejsendes hjemmeadresse.
Hvis man har planer om at springe fly i sin rejseplan over, bedes man først informere os om dette. Det skyldes kravet vedrørende flyselskabets flysekvens, og alle ens billetter skal opdateres for at undgå, at flyselskabet automatisk annullerer hele rejsen.
Hvis man har bestilt sine flyrejser via os og på forhånd ved, eller hvis man i lufthavnen bliver informeret om, at ens flybilletter er på standby, skyldes det for det meste en overbooking hos flyselskabet. Vi bestiller ikke standby-billetter, så man har krav på en plads på flyet. Flyselskaberne er blevet informeret om, at rejsende har bestilt et krydstogt og har brug for at ankomme til destinationen til tiden.