MSPolarlys.jpg

Hurtigruten information om fortrolighed

1.              Introduktion

Denne Information om fortrolighed gælder for behandling af personoplysninger udført af Hurtigruten AS (Hurtigruten/vi/os), når du rejser med os, bruger vores tjenester, besøger vores hjemmesider eller mobilapplikationer eller på anden måde interagerer med os.

Det er vigtigt for os kun at bruge dine data i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning og dine forventninger og at være gennemsigtige over for dig i forhold til, hvordan vi bruger dine data.

Denne Information om fortrolighed vil forklare, hvilke data der indsamles, hvorfor de indsamles, hvordan de indsamlede data bruges og dine muligheder og rettigheder i forbindelse med indsamling af dine personlige data.

2.              Hvilke data vi kan indsamle

I forbindelse med de forskellige måder, vi kan interagere med dig, og de forskellige tjenester, vi leverer, kan vi indsamle følgende datakategorier:

C1: Kontaktinformation, herunder navn, adresse, pasnummer, telefonnummer og e-mailadresse.

C2: Identitetsdata, herunder køn, fødselsdato og nationalitet.

C3: Pasdata.

C4: Information om nærmeste pårørende.

C5: Transaktionsdata, herunder kredit-/betalingskortnummer, betalingsmetode og købshistorik.

C6: Bookingdata og aktivitetsdata, herunder data vedrørende dine bookede rejser og ekspeditioner, flyreservationer, bus- og togtransportordninger, hotelbookinger, rejseplan, rejsefæller, de aktiviteter, du har deltaget i, mens du rejste med os osv.

C7: Kommunikationsdata mellem dig og os, herunder optagelser af opkald til vores servicecentre, e-mailkommunikation, onlinechat, kommentarer og anmeldelser indsamlet gennem undersøgelser eller offentliggjort på vores kanaler og på sociale medier.

C8: Digitale informationsdata indsamlet, når du besøger vores hjemmesider, applikationer eller andre digitale platforme, herunder IP-adresser, browserdata, trafikdata, bookinghistorik, social medieadfærd og brugermønstre. Hvis du abonnerer på vores nyhedsbreve, kan vi indsamle data om, hvilke nyhedsbreve du åbner, din placering, når du åbner dem, og om du har taget adgang til de links, der er indsat i nyhedsbrevene. Læs mere om hvorfor og hvordan vi indsamler C8-data, og hvordan du deaktiverer denne funktion, i vores cookiepolitik.

C9: Helbredsdata, herunder information relateret til allergi, handicap og sygdomme.

C10: Religiøs overbevisning eller etnisk oprindelse.

C11: Videoovervågningsoptagelser

3.              Hvor indsamler vi dine data fra

De fleste af de data, vi har om dig, leveres af dig. Vi kan også modtage data som beskrevet i C1, C2, C5, C6 og C7 fra vores samarbejdspartnere, f.eks. rejsearrangører, flyselskaber, hoteller, aktivitetsleverandører, transportvirksomheder, tilknyttede virksomheder, filialer og agenter, hvis de har sådan information om dig. Vi indsamler data som beskrevet i C8 fra vores hjemmesider, applikationer og lignende digitale platforme.

4.              Hvorfor vi bruger dine data

Vi behandler dine personlige data af følgende årsager:

Booking

Beskrivelse: Vi bruger data fra C1, C2, C4, C5, C6 og C7 til at arrangere, behandle og bekræfte bookinger til dig. Vi indsamler dit pasnummer på grund af en forpligtelse til at levere sådanne data til havnemyndighederne. Derudover har vi brug for at indsamle de data beskrevet i C9 for at sikre, at der tages hensyn til eventuelle allergier, handicap og sygdomme, du måtte have under din rejse med os. Vi kan også indirekte indsamle data som beskrevet i C10, hvis du informerer os om eventuelle kostrestriktioner eller præferencer mv.

Retsgrundlag:Sådanne data behandles for at opfylde aftalen med dig (booking af en Hurtigruten-rejse). Vi indsamler kun data som beskrevet i C9 og C10, på grundlag af dit samtykke. Bemærk, at vi af sikkerhedsgrunde ikke kan bestille dine valgte rejser, hvis du ikke ønsker at give os data beskrevet i C9.

Videregivelse: For at kunne arrangere rejsen, skal vi muligvis videregive dine data til vores datterselskaber, filialer, agenter og samarbejdspartnere.

Tilrettelæggelse af krydstogtet

Beskrivelse: Vi bruger data som beskrevet i C1, C2, C4, C5, C6, C7, C9 og C10 til at tilrettelægge din rejse. Dette inkluderer at tilbyde dig de tjenester og produkter, du har brug for eller ønsker, og for at sikre, at du er tilladt adgang til havnene. Vi kan behandle data som beskrevet i C9 og C10 for at sikre, at eventuelle kostpræferencer, allergier, sygdomme eller handicap tages i betragtning under rejsen, og hvis du søger hjælp fra vores medicinske personale om bord.

Retsgrundlag:Vi bruger sådanne data til at opfylde vores aftale med dig (til at tilrettelægge din rejse). Vi vil kun behandle data som beskrevet i C9 og C10 på grundlag af dit samtykke.

Videregivelse:Vi vil muligvis videregive dine data til vores samarbejdspartnere eller havnemyndigheder i de lande, vi besøger, hvis dette er nødvendigt for at opfylde en aftale med dig eller hvis det kræves af havnemyndighederne for at give dig adgang til havnen.

Explorer-ekspeditioner

Beskrivelse: Hvis du ønsker at booke en explorer-ekspedition, bruger vi data som beskrevet i C3, ud over data behandlet for bookingformål.

Retsgrundlag:Vi vil kun indsamle din lægeerklæring (C9-data) på grundlag af dit samtykke. Bemærk, at vi af sikkerhedsgrunde ikke kan bestille dine valgte ekspeditioner, hvis du ikke ønsker at give os disse data.Vi indsamler data som beskrevet i C3, da havnemyndigheder og ISPS-regler kræver entydig identifikation af passagererne for at give adgang til havnene.

Videregivelse:Vi er muligvis påkrævet at oplyse data som beskrevet i C3 til havnemyndighederne i de lande, du besøger.

Aktiviteter

Beskrivelse: Hvis du vælger at deltage i aktiviteter, bruger vi data som beskrevet i C1, C5 og C9 til at foretage reservationer på dine vegne.

Retsgrundlag: Sådanne data behandles for at opfylde en aftale med dig (booking af en aktivitet). Vi vil kun indsamle data som beskrevet i C9 på grundlag af dit samtykke. Bemærk, at vi af sikkerhedsgrunde ikke kan bestille dine valgte aktiviteter, hvis du ikke ønsker at give os data beskrevet i C9.

Videregivelse: Vi kan være forpligtet til at videregive sådanne data til samarbejdspartnere som en forudsætning for din deltagelse.

Kommunikation

Beskrivelse: Vi bruger data som beskrevet i C1 og C7 til at give dig relevant information vedrørende dine rejser og ekspeditioner. Dette inkluderer information relateret til afgangstider, aflysninger og check-in tider på hoteller mv. Vi kan give sådanne oplysninger elektronisk eller på anden måde.

Retsgrundlag:Vi bruger sådanne data til at give dig vigtig information om din rejse, der er nødvendig for at opfylde vores kontrakt med dig (at organisere din rejse). Derudover bruger vi sådanne data til at give dig andre oplysninger, der er nødvendige for at opfylde vores legitime interesser, herunder for at sikre, at dine rejser er så behagelige og gnidningsfrie som muligt. Vi optager kun telefonopkald med dig, hvis du har givet dit samtykke til en sådan optagelse.

Videregivelse:Vi kan videregive data som beskrevet i C1 og C7 til vores samarbejdspartnere, da de måske har brug for disse oplysninger til at kommunikere med dig og til at yde support og assistance.

Direkte markedsføring

Beskrivelse: Vi bruger data som beskrevet i C1, C2, C7 og C8 til at tilbyde dig nyhedsbreve og tilbud fra os og vores samarbejdspartnere.

Retsgrundlag: Så længe du har et eksisterende kundeforhold med os, er vores brug af sådanne data til fremme af vores tjenester baseret på vores legitime interesse i at tilbyde dig relevante oplysninger og tilbud. Du kan til enhver tid framelde dig at modtage sådanne oplysninger og tilbud. Hvis du ikke har et eksisterende kundeforhold med os, bruger vi kun dine data til at sende dig markedsføring, hvis du har givet dit samtykke. Vi vil kun videregive dine data til samarbejdspartnere til markedsføringsformål, hvis du har givet dit samtykke.

Videregivelse: Vi vil muligvis videregive dine data til samarbejdspartnere for at sætte sådanne partnere i stand til at sende dig oplysninger og tilbud, hvis du har givet dit samtykke til dette.

Profilering

Beskrivelse: Vi kan bruge og kompilere data som beskrevet i C1, C2, C6 og C8 for at udføre profilering. Profilering er en automatisk behandling af personoplysninger, hvor dine personlige data bruges til at evaluere, analysere og forudsige dine præferencer, interesser og adfærd (profilering). Vi bruger disse data til at tilbyde dig tilpassede oplysninger om aktiviteter og tilbud, som du måske sætter pris på.

Retsgrundlag: Vi udfører profilering for at opfylde en legitim interesse, som er at tilpasse vores ydelser til din fordel. Du kan til enhver tid protestere mod vores brug af dine personlige data til profilering.

Videregivelse: Vi vil ikke videregive de profiler, vi har genereret baseret på dine data, til andre tredjeparter end vores datterselskaber og filialer.  

Sikkerhed om bord

Beskrivelse: Vi kan udføre videoovervågning om bord og opbevare data som beskrevet i C11 for at forhindre kriminalitet og sikre din sikkerhed.

Retsgrundlag: Vi udfører videoovervågning, der er nødvendigt for at overholde ISPS-koden eller er nødvendig for at opfylde en legitim interesse, der skal forhindre kriminalitet og sikre din sikkerhed, mens du rejser med os.

Videregivelse: Vi vil ikke videregive videoovervågningsoptagelser til tredjeparter, medmindre det kræves i henhold til lov eller myndighed.

Statistik og analyse

Vi anvender anonymiserede data for at generere statistik og analyse

5.              I hvor lang tid vi opbevarer dine data

Vi gemmer kun dine data, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen af dine data.

Vi opbevarer data som beskrevet i C1, C2, C3, C4, C6, C7, C9 og C10 fra det tidspunkt, hvor du foretog en bookinganmodning, indtil din rejse er gennemført. Vi kan opbevare dine data længere, hvis du ønsker, at vi opbevarer dine data indtil din næste rejse, og hvis du har givet dit samtykke til dette.

Hvis du har logget på Hurtigrutens portal, opbevarer vi data som beskrevet i C1, C2, C5, C6, C7 og C8, som du har givet i portalen, for så længe du er bruger af denne portal.  

Vi vil opbevare data som beskrevet i C5, som krævet i henhold til gældende lovgivning såsom bogholderi-lovgivning. 

Hvis du har samtykket i at modtage information og markedsføring, opbevarer vi dine data som beskrevet i C1, C2 C6, C7 og C8, så længe du ønsker at modtage sådanne oplysninger og markedsføring.

Vi kan også opbevare data som beskrevet i C1, C2, C5, C7, C8 og C9 i en periode på tre år efter din rejse sluttede, hvis vi mener, at dette er nødvendigt for at håndtere potentielle klager eller krav.

Vi opbevarer videoovervågningsoptagelser i en periode på 48 timer. Hvis vi anser det for nødvendigt at levere videoovervågningsmateriale til politiet på grund af en kriminel hændelse eller lignende, kan vi gemme videoovervågningsmaterialet i 30 dage.

6.              International overførsel af data

Vi har filialer, kontorer, agenter og samarbejdspartnere, der er etableret uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, som vi kan overføre data til, som beskrevet i afsnit 4 herover.

Vi vil sikre, at dine data er tilstrækkeligt beskyttet af modtagende parter i sådanne lande. Tilstrækkelig beskyttelse kan typisk være at pålægge modtageren kontraktmæssige forpligtelser, der sikrer, at denne opretholder samme niveau af fortrolighed og datasikkerhed, som vi praktiserer. Du kan bede om yderligere oplysninger eller en kopi af de sikkerhedsforanstaltninger, vi har på plads, for at sikre lovlig overførsel af dine data.

Hurtigruten leverer tjenester verden over og har operationer og partnere i alle europæiske lande, Asien, Stillehavet, Afrika og Amerika.

7.              Hvordan du kan få adgang til, redigere eller slette dine data og filklager

Du kan til enhver tid kontakte os, hvis du ønsker at få adgang til eller redigere dine data. Desuden kan du anmode om en kopi af de data, vi har indsamlet fra dig.

Desuden kan du anmode om at slette data, vi har indsamlet fra dig. Vi skal dog opbevare data som nødvendigt for at opfylde vores aftale med dig og om nødvendigt for at overholde lov- eller myndighedskrav.

Hvis du mener, at vores brug af dine personlige data er upassende, kan du indgive en klage til den norske databeskyttelsesmyndighed (Datatilsynet). Før du indgiver en sådan klage, beder vi dig kontakte os, da vi muligvis kan give svar og korrigere potentielle misforståelser.

8.              Cookies

Vi bruger cookies på Hurtigruten-hjemmesiderne for at sikre funktionalitet på hjemmesiden, analysere webtrafik og se, hvilke områder af hjemmesiden du har besøgt. Læs vores cookiepolitik for yderligere information.

9.              Ændringer til denne Information om fortrolighed

Vi kan opdatere denne Information om fortrolighed fra tid til anden. Du vil blive underrettet om sådanne ændringer, hvor dette er hensigtsmæssigt. Ellers vil de blive offentliggjort på vores hjemmeside. Eventuelle ændringer vil kun gælde, efter de er blevet meddelt/offentliggjort.

10.           Kontaktinformation

Hvis du vil kontakte os for mere information om ovenstående punkter, kan du sende os en e-mail på [email protected]igruten.com eller sende et brev til Hurtigruten AS, Att: DPO, Fredrik Langes gate 14, Postboks 6144, 9291 Tromsø.

Bemærk: Hvis du har et spørgsmål om din reservation, bedes du kontakte os på [email protected]

Side-aktiviteter