2500xPhoto Jørn Henriksen.jpg
Foto: Jørn Henriksen Foto

Kurs mod bæredygtighed

Alle, der har oplevet de norske fjordes skønhed og de rene vidder i de arktiske farvande, ved, hvor sårbare og bevaringsværdige de er. Derfor har Hurtigruten sat sig det mål at bevare naturen og efterlade så få spor som muligt i de regioner, hvor vi sejler.

Det betyder ikke kun affaldssortering men også genbrug af skibsolie og udnyttelse af den varme, der genereres af motorens kølervæske. Udledningen af kuldioxid fra vores skibe er reduceret med 13.000 tons – ikke mindst takket være en ny skrue på MS Richard With. MS Fram er derimod gået helt over til marinediesel – et brændstof der fremstilles ved destillation.

Derudover er der implementeret en hel række tiltag for at hjælpe med til at beskytte miljøet og støtte regional økonomi.

Grøn overgang fra A til Å

Vi arbejder med miljøbevidsthed hver eneste dag, og vi har projekter i gang inden for mange områder. Vi har sammensat en række komponenter, der bidrager til en grønnere verden. Følg med her – og se, hvordan vi udfylder og styrker vores "grønne alfabet".

Bellona Foundation

En international miljøorganisation, som Hurtigruten har valgt som partner inden for miljøspørgsmål.

Brændstofforbrug

Regelmæssigt og professionelt vedligeholdelsesarbejde hjælper med at minimere miljøforurening og brændstofforbrug så meget som muligt. For at sikre at vores skibe sejler så effektivt og brændstofeffektivt som muligt, er vores ruter også optimeret i overensstemmelse hermed.

Hyperspektral laser

Der er installeret en hyperspektral laser om bord på MS Midnatsol, der kan registrere selv de mindste spor af olieforurening i vandet.

Kuldioxid

Siden 2009 har vi reduceret udledningen af kuldioxid fra vores skibe med 13.000 tons.

Køkken

Lokale leverandører leverer regelmæssigt lokale, friske produkter til skibene og reducerer dermed transportvejene og reducerer lageromkostningerne. Vi sætter også stor pris på bæredygtigt fiskeri.

Marinediesel

De skibe, der krydser den 62. nordlige breddegrad, bruger miljøvenlig marinediesel i stedet for tung brændstofolie.

Norsk Polarinstitutt

I samarbejde med Norsk Polarinstitutt holder vi øje med antallet af isbjørne på Spitsbergen.

Paris

På klimakonferencen i Paris i december 2015 præsenterede Hurtigruten sine ambitioner om at reducere koncernens udledningen, og vi retter desuden ind efter politiske initiativer, der har til formål at nedbringe udledningen.

Udledning

Hurtigrutens skibe bruger en type brændstof, der er specielt udviklet til skibe. Svovludledningen er derfor fire til tolv gange lavere, mens udledningen af kvælstofilte og sod er drastisk reduceret.

Vandtemperatur

I de sidste 80 år har vi samarbejdet med Norsk Institutt for Vannforskning om at måle vandtemperaturen langs Norges kyst til forskningsformål.

 

Læs også vores CSR-erklæring og relaterede grundlag.

Side-aktiviteter