Rejseoplysninger for Svalbard Express og Nordkap Express

Sejlplan

En plan med afrejsedatoer for Svalbard Express, nordgående og Svalbard Express, sydgående i løbet af sommermånederne i 2023.

Tidsplan for sejladser

Se planen herunder for M/S Trollfjords ankomst- og afrejsetider for hver havn, vi besøger som en del af Svalbard Express, nord- og sydgående.

Sørg for at være tilbage på skibet i god tid inden afrejsetidspunktet.

Praktiske oplysninger

Før afrejse

Hvis du bestiller via et rejsebureau, sker al kommunikation mellem dig og den norske kystrute via det pågældende rejsebureau. Hvis du booker din ferie direkte hos os, vil al relevant korrespondance blive sendt til hovedpassageren på din reservation. Hovedpassageren kan være dig selv eller, hvis du rejser med andre, en person, du har valgt inden for din rejsegruppe.

Hvis du bestiller i højsæsonen, hvor efterspørgslen er større, eller hvis du bestiller inden for otte uger inden afgang, kan det være, at vi først skal anmode om din kahyt, flyafgang eller hotel, inden vi kan bekræfte din bestilling. Vi bestræber os på at bekræfte din bestilling så tidligt som muligt og at sende en faktura, der inkluderer eventuelle ønskede flyrejser eller ekstratjenester.

Når bestillingen er bekræftet og fuldt betalt, modtager du dine rejsedokumenter 30 dage inden afgang eller før afhængigt af det tidspunkt, hvorpå du bestiller og afrejsedatoen. Hvis du rejser med andre, men I hver især gerne vil modtage separate dokumenter, bedes du informere os på tidspunktet for bestillingen.

Vi anbefaler, at du booker udflugter på forhånd for at undgå skuffelse på grund af begrænset kapacitet. Du kan booke udflugter på forhånd op til fire uger inden din rejse (to uger, hvis du betaler med kreditkort) til priserne i denne brochure. Eventuelle resterende udflugtspladser sælges ombord og skal betales i norske kroner til skibets vekselkurs, der kan svinge.

Rejsende, der ikke er fuldt mobile, er hjerteligt velkomne. M/S Trollfjord har mindst tre kahytter udstyret til kørestolsbrugere. Hvor det er nødvendigt, vil vores salgskonsulenter også søge efter og bestille passende hotelværelser for dig. Du skal medbringe din egen foldbare kørestol i standardstørrelse. Hvis du er i stand til selv at komme rundt på skibet i kørestol uden hjælp, behøver du ikke have en rejsekammerat med. Hvis du har brug for hjælp, skal du muligvis have en ledsager med. Diskuter venligst dette med din bookingagent.

Når skibet stopper ved havne på Norges kyst, er der typisk en rampe eller landgangsbro til ombordstigning og landgang. Dog ikke i Urke, hvor vi ikke stopper langs kajen. Adgang til landsbyen er kun for de rejsende, der deltager i udflugter der. Udflugterne foregår via et let fartøj og er derfor ikke egnet til kørestolsbrugere.

Udflugter er ikke blevet tilpasset specifikt til rejsende, der ikke er fuldt mobile. Kontakt Coastal Experience-teamet på skibet, så kan de rådgive om, hvilke udflugter, der er egnede.

Det er vigtigt, at du informerer os om mobilitetskrav, som du har ved bestilling, så vi kan træffe de fornødne forholdsregler.

Kokkene kan tage højde for særlige diæter og visse fødevareallergier, hvis man giver os besked på forhånd. Det er meget vigtigt, at man på bestillingstidspunktet tydeligt fortæller os om eventuelle fødevareallergier.

På det tidspunkt denne brochure blev trykt, var der ingen obligatoriske krav til vaccinationer eller sundhed for rejser til Norge. Det er den enkelte passagers ansvar at overholde eventuelle sundhedskrav på rejsetidspunktet.

Oplysningerne og beskrivelserne i denne brochure er blevet tjekket af vores personale og/eller lokale agenter for at sikre, at de er korrekte efter vores bedste overbevisning. Ændringer kan dog forekomme efter datoen for offentliggørelsen. Vi bestræber os på at informere dig om væsentlige ændringer så lang tid i forvejen, som det er muligt.

Som du kan se, indeholder denne brochure billeder og beskrivelser af dyreliv og naturfænomener, der kan ses fra skibet og i løbet af udflugter. Når du bruger tid udenfor, øges dine chancer for at få øje på dyr, men der er ingen garantier for observationer.

Mange vil blive glade for at høre, at dresscoden på vores skibe er afslappet, og der er ingen grund til at pakke formel påklædning til middagene. Vejret i Norge kan veksle i løbet af din rejse, også i løbet af dagen. Vi anbefaler, at man medbringer flere lag tøj, så man kan tilpasse sig temperaturændringerne.

Man bør også pakke åndbart, vand- og vindtæt tøj, uanset årstiden. Solide sko er vigtige til udflugter på land og vandreture.

På vej

Alle rejsende skal fremvise et pas eller et statsgodkendt ID-kort med en gyldighed på seks måneder for at komme ind i Norge.

De større kreditkort accepteres de fleste steder, undtagen muligvis i mindre forretninger. Du kan blive bedt om at fremvise identifikation, når du betaler med kreditkort eller veksler penge.

Eventuelle flybilletter, der er inkluderede eller tilbudt, er særlige pakkerejse billetter, der ikke kan ændres eller afbestilles uden gebyr. Alle flypakkepriser er baseret på specifikke booking-klasser. Hvis den relevante booking-klasse ikke er tilgængelig, kan der forekomme et pristillæg.

På de fleste internationale flyvninger og visse indenrigsflyvninger er drikkevarer, måltider og snacks inkluderet på økonomiklasse. Hvis ikke inkluderet, kan drikkevarer og snacks normalt købes i flyet.

Vi kan tilbyde opgraderinger til business class på visse ruter. Afhængig af flyselskab, kan dette også omfatte sæder med mere benplads. Det er ikke muligt at opgradere på alle flyafgange.

Tilladt bagage varierer fra flyselskab til flyselskab, og der kan forekomme tillægspriser, hvis du overskrider denne grænse, eller bagagen kan blive afvist. Generelt kan hver rejsende medbringe et stykke håndbagage, der vejer ca. 6-8 kg, ombord (dimensioner og vægt afhænger af det pågældende flyselskab). Din tilladte bagage er sat til 1 stk. (23 kg), men kan variere afhængig af flyforbindelsen. Spørg dit flyselskab. Yderligere transportvejledninger kan ses i vores flypartneres vilkår og betingelser.

Hvis du planlægger at medbringe en kørestol eller har brug for assistance i lufthavnen, så fortæl os venligst om det på booking-tidspunktet.

Flyafgange kan være planlagt tidligt om morgenen eller sent om aftenen, men de er tilpasset vores rejsearrangementer og krydstogter. Bemærk venligst, at visse flyrejser kan kræve ekstra transport eller mellemlandinger (f.eks. Oslo, København, Stockholm eller Amsterdam).

Vi samarbejder som regel med flyselskaberne Lufthansa, British Airways, KLM / Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines, Widerøe, LATAM, Iberia, United Airlines, American Airlines, og Iceland Air til / fra Skandinavien.

Bemærk, at det kun vil være muligt at ombooke eller refundere en allerede udstedt billet mod at betale et opkrævet gebyr før afgang. Overførsel eller refundering af en billet efter afgangen er ikke mulig. Alle flyafgangstider opgivet på booking-tidspunktet er foreløbige og kan ændres. Tjek dem venligst, inden du rejser.

Ved ombordstigning og landgang i Bergen, Oslo, Tromsø og Longyearbyen tilbyder vi inkluderet, uledsaget bustransport fra lufthavnen til kajen og hoteller og fra lufthavnen til bymidten i Oslo og Tromsø.

I Bergen tilbyder vi bustransport til og fra banegården og hoteller. Transport drives af chartrede busser på faste tidspunkter eller den officielle lufthavnsbus’ officiel køreplan. Ventetid for bussen i lufthavnen kan opstå. Transporten fra lufthavnen til kajen tager 20 til 45 minutter, afhængigt af byen. Du modtager vores ankomst-/afgangshåndbog, der indeholder alle transporttider, sammen med dine rejsedokumenter.

For rejsende, der ikke er fuldt mobile, kan vi arrangere kørestolsvenlig transport i Bergen og Longyearbyen efter anmodning mod ekstra gebyr.

Der er ikke noget officielt hotelbedømmelsessystem i Norge, men standarden på de hoteller, vi bruger, svarer til 4 stjerner. Alle ligger centralt, morgenmad er inkluderet i prisen, og værelserne har eget badeværelse. Enkeltværelser kan være mindre og have en mindre bekvemt beliggenhed. De kan være dobbeltværelser for enkeltpersoner eller lavet som enkeltværelser. Hotellerne kan også opkræve gebyrer for nogle faciliteter, som f.eks. saunaer.

Svalbard Express tilbyder pakker før og efter rejsen, der inkluderer en togtur mellem Oslo og Bergen. Togafgangene tager hensyn til dine andre bestilte rejsearrangementer og giver rigelig tid til transport til og fra. I rejsedokumenterne finder man et bestillingsnummer, der også fungerer som billet, samt oplysninger om sin bestilte togklasse og pladsreservation. Man kan finde køreplanen på www.vy.no/en.

At komme ombord

Hvis man begynder sin rejse i Bergen, sejler vores skibe fra Jektevik-terminalen ved Nøstegaten 30, N-5010 Bergen. Alle taxachauffører kender terminalen som Jektevik-terminalen, og den er tydeligt markeret på vejskilte og på gadeplan. Man er velkommen til at udforske Bergen indtil ombordstigningstidspunktet.

Vi har også en nybygget lounge eksklusivt for rejsende på 2. sal i terminalen, hvor man kan slappe af med gratis forfriskninger og snacks. Der er også en selfie-væg, så man kan fejre begyndelsen rejsen med os.

Terminalen er bemandet og åben for indcheckning af bagage mellem 13.00-15.00. Bagageskabe er også tilgængelige i terminalen mod et mindre gebyr.

Uanset, om man rejser fra Oslo eller Bergen, begynder check-in på M/S Trollfjord klokken 12.00 og kahytter er tilgængelige klokken 14.00.

Vær opmærksom på, at bagagehåndtering ikke er inkluderet i din rejse, medmindre du går ombord eller fra borde ved terminalen i Bergen. Du skal tage din egen bagage med på og af skibet i alle andre havne.

Det er et krav, at alle vores passagerer deltager i en obligatorisk sikkerhedsbriefing i Bergen, Longyearbyen, Tromsø eller Oslo, afhængigt af hvor man først stiger ombord. Hvis rejsen begynder i Bergen, vil sikkerhedsbriefingen foregå i terminalens lounge, inden man går ombord. I Longyearbyen, Tromsø eller Oslo foregår briefingen på skibet efter ombordstigning. Briefingen varer mellem 10-15 minutter og er obligatorisk for alle gæster inklusive dem, der har rejst med os før.

Briefingen vil indeholde en demonstration af, hvordan man tager redningsvest på, og de instruktioner, der skal følges i det usandsynlige tilfælde af evakuering eller anden nødsituation i løbet af rejsen. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål, hvis du har nogen bekymringer. Gør dig venligst bekendt med nødprocedurerne som vist på skemaet på din kahytdør og på fællesarealer, og spørg i receptionen, hvis du er i tvivl.

Du får mulighed for at udforske de havne, vi besøger, på egen hånd. Du skal dog være tilbage på skibet i tide, især hvis skibet ankommer med forsinkelse, men afgår til tiden for at overholde tidsplanen. Afgangstiden vil altid være vist tydeligt ved gangbroen. Bemærk, at skibet ikke kan vente på passagerer, der kommer for sent. Hvis du misser dit skib, skal du selv sørge for transport og for egen regning til den næste havn på tidsplanen.

Hvis din sidste landgang er i Bergen, vil din bagage blive leveret direkte til bagagebåndet i terminalen. Oplysninger angående håndtering af bagage og landgang i andre havne er tilgængelige, når du er ombord.

Når du er ombord

Alle vores skibe langs Norges kyst har et Coastal Experience-team, der rejser ombord med os og arrangerer foredrag, præsentationer, guidning på dækket og fotosessioner. Emnerne har relevans for den sæson og region, vi sejler i på det pågældende tidspunkt, så du kommer tættere på de omkringliggende landskaber og den lokale kultur. Disse aktiviteter er inkluderet i rejsens pris og er valgfri at deltage i.

Coastal Experience-teamet udsender også et dagsprogram, der beskriver udflugter og guidede vandreture. Udflugter og guidede vandreture er valgfri og er ikke inkluderet i din rejses pris. Coastal Experience-teamet hjælper også hellere end gerne med forslag til, hvad du kan se og lave i de forskellige havne.

Bemærk, at alle rejser og udflugter er foreløbige og kan ændres – aktuelle vejr- og havforhold kan påvirke vores rejseplan og muligheden for gennemførelse af ​​visse udflugter. Udflugter kan også være underlagt et minimum/maksimum antal.

I mange havne vil du måske bemærke en masse aktivitet på kajen, hvor biler kører ombord og fra borde og/eller gods lastes eller losses. Vær opmærksom på alle køretøjer, hver gang du går ombord og i land.

Vær ekstra forsigtig i vintermånederne, hvor jorden normalt er iset og glat, især på de udvendige dæk, og når du går i land eller stiger ud af busser. Ispigge og andet vintertøj kan købes i skibets butik.

Som på alle andre rejser anbefales det at holde dine værdigenstande sikre og ude af syne og ikke at have store kontantbeløb på dig.

Hvis man rejser med en Suite-billet, kan man vælge sin kahytklasse og kahytnummer uden ekstra beregning (afhængig af tilgængelighed). Hvis man har en Select-billet, kan man vælge kahytnummer mod et mindre gebyr.

Bemærk, at kahytter på dæk med adgang til udvendige områder nogle gange kan have en blokeret udsigt og / eller andre passagerer kan gå forbi deres vindue. Nogle af kahytterne kan opleve nogen støj og vibrationer under læsning og losning af varer. Dette varierer afhængigt af din kahyts placering. Spørg vores reservationsafdeling til råds om den bedste kahytplacering for dig.

Rejsen er med helpension med tre måltider om dagen.

Som en del af vores Norway's Coastal Kitchen-koncept er retterne lavet af lokale råvarer, frisk fisket, plukket og opdrættet og derefter leveret direkte til vores skibe i de havne, vi besøger.

Man kan normalt få morgenmad kl. 7, og den består af et udvalg af pålæg, ost, æg, morgenmadsprodukter og frugt med friskbagt brød, bagværk og sveler (pandekager). Frokost består af en blanding af buffeter og faste menuer, serveres normalt fra kl. 12. Aftensmad starter fra kl. 18.

På aftener med faste siddepladser kan rejsende med en Suite-billet anmode om deres foretrukne spisetid, når de bestiller, det er dog afhængigt af tilgængelighed. Rejsende på en Select-billet får tildelt deres spisetid ved check-in ombord.

Rejsende på en Select-billet har mulighed for at nyde en à la carte-middagsoplevelse i den finere restaurant mod et lille tillægsgebyr. Alle måltider i den finere restaurant er inkluderet i rejsens pris for rejsende med Suite-billet. Tjek åbningstider, når du er kommet ombord.

Vi har væsentligt reduceret engangsplastik ombord og opfordrer vores rejsende til at gøre det samme. I stedet for f.eks. at bruge flere engangsflasker kan du nøjes med én genopfyldelig vandflaske.

Affaldssortering og genbrug er standardpraksis ombord på alle skibe. Du bedes slukke lyset, når du forlader din kahyt, og tag eventuelle elektriske omformere ud af stikkontakten, når de ikke er i brug. På land skal du tage dit affald med tilbage til skibet eller bortskaffe det i offentlige skraldespande.

Når vi er i nærheden af ​​dyrelivet, bedes du følge rådene fra kysteksperten og udflugtsguider og stræbe efter at handle på en måde, der ikke forstyrrer dyrelivets naturlige adfærd.

Der er en fuldt uddannet, kvalificeret sygeplejerske ombord. Skibet er heller aldrig alt for langt væk fra land, hvis der skulle opstå akut behov for lægehjælp.

Norsk og engelsk er de officielle sprog ombord. Coastal Experience-teamet, receptionspersonalet og besætningen taler muligvis også tysk og ofte også fransk.

De fleste af vores udflugter kan også foregå på to eller tre sprog. Kontakt Coastal Experience-teamet ombord for yderligere oplysninger.

Private mobiltelefoner kan bruges ombord, selvom modtageforholdene kan variere. Tjek med din udbyder i forhold til takster ved telefoni i udlandet.

Vi tilbyder gratis trådløs internetadgang ombord. Rejsende med en Select-billet skal først tilmelde sig vores loyalitetsprogram, 1893 Ambassador, for at få trådløs internetadgang. Tilmelding er gratis og du får også adgang til rabatter og en række andre fordele.

Bemærk, at Wi-Fi-signalet varierer afhængigt af, hvor du befinder dig på skibet. Eftersom skibet sejler i fjerntliggende regioner i Norge, kan hastighederne også være langsommere og ikke egnede til streamingtjenester.

De stikkontakter, der bruges ombord, er 220 V AC, to-benet kontinentaltype. Medbring dine egne adaptere, hvis nødvendigt.

Vaskerum med vaskemaskiner, tørretumblere og strygejern er tilgængelige på alle skibe. Poletter til vaskemaskiner og tørretumblere kan købes i receptionen.

Norske kroner (NOK) er valutaen ombord. Vi har et kontantløst system ombord og accepterer Visa, American Express, MasterCard og Diners Card. Kahytkortet kan også bruges på skibet til at bestille snacks, drikkevarer, måltider, udflugter og guidede vandreture. Regningen afregnes i slutningen af rejsen.

‏Det er ikke ‎almindelig praksis at give drikkepenge på M/S Trollfjord, men hvis man føler, at visse besætningsmedlemmer skal belønnes for at yde en enestående service, er der anbragt drikkepengekasser i restauranten sammen med kuverter.

Alle vores skibe har en butik med et udvalg af håndlavede produkter af høj kvalitet. Vi sælger tøj af velrenommerede, norske mærker, friluftsudstyr egnet til udflugter og vandreture samt autentiske gaver og souvenirs. Du kan også købe et lille udvalg af toiletartikler.

Rygning, herunder e-cigaretter og vaping, er kun tilladt i bestemte områder på de udvendige dæk. Alle former for rygning er imidlertid strengt forbudt, selv i udpegede områder, når skibet er i havn og tanker. Besætningen vil rådgive gæsterne, når dette er tilfældet.

Alle vores skibe er udstyret med slingrekøle for at give en mere rolig sejlads. Vær opmærksom på, at de ikke er nogen garanti for, at skibet ikke kan gynge, når vind og bølger er høje.

Midnatssol

24-timers dagslys over den arktiske polarcirkel

Lokation

Første dag Sidste dag
Træna 7. juni 6. juli
Svolvær 26. maj 18. juli
Tromsøø 19. maj 25. juli
Nordkap 12. maj 31. juli
Longyearbyen 19. april 24. august

Polarnat

24-timers nattetid over den arktiske polarcirkel

Lokation

Første dag Sidste dag
Svolvær 7. december 5. januar
Tromsøø 28. november 14. januar
Alta 26. november 16. januar
Nordkap 21. november 21. januar

Gennemsnitlige temperaturer (Celsius)

Måned Oslo Ålesund Brønnøysund Tromsø Nordkap Longyearbyen
Januar -3 3 1 -3 -3 -8
Februar -2 3 0 -3 -4 -9
Marts 2 3 2 -2 -2 -11
April 7 6 5 1 1 -8
Maj 12 9 9 5 5 -1
Juni 16 11 12 9 8 4
Juli 18 14 15 12 10 7
August 17 14 15 11 11 6
September 12 12 11 8 8 3
Oktober 7 9 7 3 4 -3
November 3 6 4 0 1 -6
december -2 4 2 -2 -1 -8