
Flyforsinkelser og aflysninger
En af de mest praktiske og problemfrie måder at komme til Norge på for at komme frem til den havn, hvor du går ombord, er med fly. Selvfølgelig sker det somme tider, at fly bliver forsinkede eller aflyses. Du kan dog være forvisset om, at vi står klar til at hjælpe, hvis der forekommer forstyrrelser af denne type. Få med disse praktiske Ofte stillede spørgsmål mere at vide om, hvordan vi hjælper vores rejsende.
NB! Hvis du har booket dine flybilletter gennem en tredjepart og løber ind i problemer, bedes du kontakte din leverandør for yderligere assistance.
Ofte stillede spørgsmål
-
Mit udgående fly eller forbindelsesfly er forsinket. Hvad skal jeg gøre?
-
Tag til lufthavnen som planlagt. Hvis du skal rejse med flere fly for at nå frem til din destination, og det første af dem er forsinket, bedes du gå ombord på det. Der er stadig mulighed for, at flyet vil afgå til tiden eller at dit næste fly vil vente på passagerer, som er forsinkede.
Hvis du ikke når dit forbindelsesfly, skal du besøge flyselskabets serviceskranke i forbindelsesflyets lufthavn og bestille en ny flyrejse til din destination. Ofte har flyselskabet allerede foretaget en ombestilling for dig. Samtidig bedes du også kontakte os.
Anmod serviceskranken i lufthavnen om en tidligere afrejse, hvis det nye afrejsetidspunkt forhindrer dig i at nå frem før skibets afgang. Du skal ankomme til den lufthavn, der er tættest på din afgangshavn mindst 90 minutter før skibet afgår. Kontakt os venligst vedrørende andre arrangementer, hvis dette ikke er muligt.
-
Mit udgående fly eller forbindelsesfly er blevet aflyst på forhånd. Hvad skal jeg gøre?
-
Tjek venligst din bestilling på flyselskabets hjemmeside med referencenummeret fra flyselskabet.
Hvis flybilletterne er bestilt gennem os, finder du denne reference (f.eks. A1B2C3) i rejsedokumenterne. Der er muligvis allerede blevet foretaget en ombestilling for dig til en alternativ afgang. Hvis der er blevet foretaget en automatisk ombestilling, bedes du undersøge, om dit nye fly ankommer tids nok til at du kan gå ombord på skibet. Du skal ankomme til den lufthavn, der er tættest på skibets afgangshavn mindst 90 minutter før skibet afgår. Du bedes kontakte os, hvis der ikke er blevet foretaget en automatisk ombestilling eller hvis de nye tider for din flyrejse forhindrer dig i at gå ombord på skibet til tiden. -
Mit udgående fly eller forbindelsesfly er blevet aflyst, og jeg er i lufthavnen. Hvad skal jeg gøre?
-
Kontakt flyselskabets serviceskranke i lufthavnen. Flyselskabet skal tilbyde dig nye flyrejser og et hotelophold, hvis det er nødvendigt. Hvis du bliver oplyst om nye tider for din flyrejse, bedes du undersøge, om du ankommer til den lufthavn, der er tættest på skibets afgangshavn mindst 90 minutter før skibet afgår. Du bedes kontakte os, hvis serviceskranken i lufthavnen ikke kan hjælpe dig eller de nye tider for din flyrejse gør, at du ikke kan nå frem i tide til ombordstigningen på skibet.
-
Jeg kom for sent til forbindelsesflyet, fordi mit fly var forsinket. Hvad skal jeg gøre?
-
Se transportkøreplanen, og tag den næste bus. Hvis der ikke er flere transportmuligheder den dag, eller hvis den sidste transport ikke afgår, så du når frem til skibets afgangshavn til tiden, bedes du tage en taxa. Hvis det ikke er muligt for dig at ankomme til havnen til tiden, selv med taxa, bedes du kontakte os.
-
Hvad skal jeg gøre, hvis min bagage er blevet væk?
-
Først skal du registrere din bortkomne bagage i lufthavnen eller online via flyselskabets hjemmeside. Det kan tage tid at finde bortkommen bagage. Derfor bedes du i løbet af registreringsprocessen opgive alle de steder, du skal bo på rejsen, herunder skibet og eventuelle hoteller, samt datoer for, hvornår du skal bo der. Flyselskabet udleverer en PIR-kvittering (Property Irregularity Report) for den bortkomne bagage.
Medbring PIR-kvitteringen til vores reception ombord, hvis du ikke har modtaget din bagage, før du går ombord på skibet. Vores personale vil hjælpe dig med at få bagagen leveret ombord. I mellemtiden hjælper vi dig med, hvordan og hvor du kan købe ting, som er nødvendige. Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig med at fremskaffe medicin, men vi kan ikke love, at det lykkes. Det anbefales derfor på det kraftigste, at du anbringer meget vigtige genstande, som du har brug for øjeblikkelig adgang til, i håndbagagen.
Sørg for at gemme alle kvitteringer for dit krav til flyselskabet.
Ved returflyvninger skal du registrere din bortkomne bagage i lufthavnen eller online via flyselskabets hjemmeside. Din bagage leveres så hurtigt som muligt til din hjemmeadresse af flyselskabet.
-
Andre ændringer af din flyrejseplan
-
Hvis du har planer om at springe fly i din rejseplan over, bedes du først informere Hurtigruten om dette. Dette skyldes kravet vedrørende flyselskabets flysekvens, og din billet skal opdateres for at undgå, at alle fly automatisk annulleres af flyselskabet.
Hvis du har bestilt dine flyrejser via Hurtigruten og på forhånd eller i lufthavnen bliver informeret om, at dine flybilletter er på standby, skyldes dette for det meste en overbooking hos flyselskabet. Vær opmærksom på, at Hurtigruten ikke bestiller standby-billetter og at du har krav på en plads på flyet. Bemærk, at flyselskaberne er blevet informeret om, at du har bestilt et krydstogt og har brug for at ankomme til din destination til tiden.