A man riding skis down a snow covered slope

Bak kameraet med fotograf Stian Klo

En uge, tre storme. Alt udholdt for at få perfekte billeder i Lofoten.

Fotografi

Fotograf Stian Klo er netop kommet hjem fra sin seneste fototur, og han sætter sig ned for at tale om sin passion for fotografering.

- Jeg tror, jeg ofrer meget for det perfekte skud. De bedste billeder bliver sjældent taget på dage med klar, blå himmel. På min seneste rejse, var vejret lidt for hårdt, men det gav mig nogle ret fine skud, siger Stian Klo.

Hans seneste billeder fra Lofoten passer perfekt i hans allerede store fotosamling. Den måde, han har fanget de arktiske landskaber, har givet ham over 230 000 tilhængere på Instagram og endnu mere imponerende, et job på rejsebogsforlaget Lonely Planet. Men hans kærlighed til naturen startede for lang tid siden. Helt nøjagtigt for 37 år siden i den norske by Harstad - det sted, hvor den nordgående og sydgående Hurtigruten mødes hver morgen, og det sted, hvor Stian voksede op.

- I min barndom havde jeg naturen som legeplads. Vi havde havet på den ene side af huset, og skoven på den anden. Men det var ikke før, jeg flyttede væk, at jeg forstod, hvor virkelig fantastisk min opvækst var. Det faktum, at jeg havde naturen lige uden for min dør, har helt sikkert været en stor inspiration for mig.

Det hele starter udenfor

Efter at have tilbragt tyverne i Oslo besluttede han at flytte tilbage til Harstad, hvor han købte sit første kamera - et Canon EOS 600D. Som autodidakt fotograf har han brugt utallige timer på at studere blogs, YouTube-lektioner, e-bøger og forskellige fora på nettet. Men det vigtigste, han gjorde, var at gå udenfor.

- Jeg gik ud og eksperimenterede. Jeg havde ikke min egen fotostil; Jeg tog bare billeder af alt. Det tog mig et stykke tid at indse, at det, der virkelig inspirerede mig, var naturen selv.

  Det hele gik op ad bakke derfra. Bogstaveligt talt. Op ad bakker, ud på fjorde, ud på havet - for at dokumentere den smukke arktiske natur. Heldigvis er han mere end glad for at dele nogle grundlæggende tips om, hvordan man starter, når man tager fat i et kamera**.**

- Læs lyset og placér dig i forhold til solen. At have solen i ryggen gør hele forskellen. Det kan ikke betale sig at komme hjem med billeder, der er ødelagt af det skarpe lys, siger Klo.

Han råder også folk til at være meget opmærksomme i planlægningen af billedet.

- Vælg din komposition. Brug øjnene og foretag et bevidst valg om, hvad du ønsker at fange. Hvad ønsker du, at billederne skal fortælle?

Tålmodighed er nøglen

Stian selv kan være ganske besat af at planlægge det perfekte foto. Hvis han opdager et motiv i naturen, kan han gemme det i baghovedet og vente, indtil alle elementer er rigtige. Vejret, lyset, sammensætningen. Alt skal være på plads, før han begynder at skyde.

- Jeg har en plan om et billede af et sted i Lofoten. Jeg har ikke taget det endnu. Jeg har ventet seks år på det perfekte øjeblik, og jeg venter endnu. En dag falder alt på plads, og det vil være ventetiden værd.

Med andre ord, tålmodighed er nøglen. På en sejlads med Hurtigruten er der ikke år til forberedelse, men et godt foto er ofte et resultat af at være tålmodig.

- Mange af mine billeder er resultatet af at være udenfor i lang tid. Man ved aldrig, hvornår man pludselig har et motiv, man har ventet på - andre gange dukker noget helt andet op. Alle har potentiale til at få gode billeder med hjem. Med tålmodighed, kreativitet og nysgerrighed kommer man langt!

Bjerge på steroider

Når Stian Klo ikke er ude at skyde på egen hånd eller arbejder i udlandet, holder han foto-workshops i Lofoten, hvor han underviser folk fra hele verden i, hvordan man fanger de arktiske landskaber. Ved at tage folk med ud i den spektakulære norske natur, bliver han vidne til deres reaktioner, når de oplever Norge for første gang.

- Jeg havde en gang en schweizisk mand på kursus. Han var vant til bjerge og barsk natur, men blev blæst om kuld af det norske landskab. Han sagde, at det så ud, som om nogen havde kastet Alperne lige ned i havet. En anden kursist sagde, at bjergene så ud, som om de var på steroider.

Store ord, men ifølge Stian ret præcise. Han forklarer begejstret, hvorfor fotografer fra hele verden er tiltrukket af Norge.

- Høje bjerge, der er faldet ned i caribisk farvede fjorde, er noget, der undrer og betager. Tilføj det lokale vejr, og pludselig har man billeder fra fire forskellige årstider på utrolig kort tid! Der er virkelig intet sted som Nordnorge, siger han.

Island seen from above, a drone photo. Lots of trees and one house with orange roof
A train is parked on the side of a snow covered mountain
Water next to the building
A person wearing a red jacket
A house covered in snow

Fotografi

Verdens største tryllekunst

På en sejlads med Hurtigruten om vinteren ser man garanteret nordlys. Stian voksede op med lysene, men finder det fortsat fortryllende.

- Det er svært at finde ord for det. Bare se op, forsøg at forstå, hvordan det er muligt. Jeg kalder det verdens største tryllekunst. Når man føjer et kamera til oplevelsen, begynder adrenalinen at pumpe!

Man bliver så grebet i det øjeblik, når man forsøger at fange lyset, så man nemt glemmer de tekniske ting. Det er derfor, jeg altid anbefaler at planlægge på forhånd. Prøv at komme væk fra andre mennesker og lysforurening (bl.a. elektrisk lys) og husk altid på kompositionen i billedet. Enhver kan tage et billede af himlen, men fotografiet bliver visuelt mere interessant, når man inkluderer noget andet. Tænk over, hvordan du ville indramme et landskab på et foto og forsøg at gøre det samme, når du skyder nordlyset, siger han.

Som professionel fotograf ved Stian, hvilke kameraindstillinger han skal bruge, når himlen opfører et show, og han arbejder straks på autopilot. Til mindre erfarne fotografier er her et par praktiske tips, der kan være nyttige:

Brug et stabilt stativ eller mono-pod (støttefod) og en hurtig linse. Brug en høj ISO-værdi for at få så hurtig lukketid som muligt, fordi skibet bevæger sig. Indstil manuel fokusering på uendelig og skyd løs. Hvis billedet er for mørkt, så øg lukketiden eller ISO-værdien, til du er tilfreds med eksponeringen.

Vær ikke bange for at øge ISO-værdien for at opnå en hurtig lukkertid på mindst 1 / 200 sekund når skibet er i bevægelse.

Hvis man ikke er så interesseret i teknikaliteter, anbefaler Stian at bruge kameraets auto-indstilling.

Fotografering med mobiltelefon-kamera

Ifølge Stian kan man fange nordlys med kameraet i en telefon.

- Brug et stativ eller en klemme. Nogle telefon-kameraer har manuelle indstillinger. I så fald skal man bruge en lukkertid fra 2 til 30 sekunder. Når skibet er i bevægelse, er det ekstra udfordrende. Hold lukkertiden så lav som muligt og forsøg at undgå bevægelse.

Med andre ord kan Snapchats af nordlys ikke være i topkvalitet, men en masse telefoner har faktisk gode kameraer. Hvis der er manuelle indstillinger på dem, kan man få virkelig flotte billeder med hjem.

Forberedelse er alt

Når man vil fotografere i de arktiske områder, har Stian én enkelt budskab til både professionelle og amatørfotografer:

- Vær forberedt på alt!

Fordi vejret kan ændre sig på få minutter, er Stian vant til grundig forberedelse. Han tjekker altid vejrudsigten og har altid en plan B og en plan C, når han planlægger en fototur. Og glem ikke at bruge øjnene.

- Stik hovedet ud af vinduet og tjek selv! Vejret i Norge er super lokalt og kan ændre sig i løbet af et øjeblik. Hvis du ikke er tilfreds med betingelserne, så sæt dig og vent et stykke tid - pludselig ændrer det hele sig.

En anden vigtig del af forberedelserne er at klæde sig på til lejligheden. At stå ude på dækket i timevis kræver det rigtige tøj.

 - Hvis du bruger en hel dag udendørs, er det vigtigt at holde sig tør og varm. Det er også en god idé at bruge vandtæt beskyttelse til fotoudstyret, når vejret er råt.

Hold aldrig op med at udforske

At rejse med Hurtigruten handler om at søge nye eventyr. Ved at dokumentere rejsen med billeder, er der altid noget at se tilbage på, noget, der holder minderne i live. For Stian handler det om udforskning, og han har en fornemmelse af, hvorfor mange mennesker er så fascinerede af naturfotos.

- Jeg tror, det skyldes vores opdager-gen. Folk elsker at drømme. At se billeder af smukke destinationer giver en trang til at komme ud i verden. Jeg tror, at alle gerne vil føle sig som Thor Heyerdahl. Folk rejser så meget mere nu - inklusive mig. Jeg er så heldig at kunne rejse til alle disse utrolige steder som en del af mit job.

For det meste fokuserer Stian sin linse på de arktiske områder, hvor is og sne regerer landskabet. Med andre ord kommer vi sandsynligvis ikke til at se billeder fra fine surfsteder fra hans kamera. Fotografen har en temmelig lang ønskeliste, men én destination skiller sig ud.

- Antarktis er øverst på min liste. Det ser så ekstremt ud!

Mens han drømmer om det frosne kontinent nede sydpå, er han allerede ved at planlægge sin næste fototur. Denne gang skal han have to store grupper med i Lofoten, når solen er vendt tilbage, og højsæsonen er i fuld gang. Han pakker igen sit fotoudstyr og forbereder nye eventyr - altid med én mission i tankerne.

- Jeg vil gerne forevige naturen. Vise, at der er så megen skønhed derude. Jorden er under forandring. Der er ingen vej udenom. Forhåbentlig fortsætter folk med at sætte pris på mine billeder, for jeg synes, det er så vigtigt at dokumentere det spektakulære landskab, der er derude.