Hurtigrutens historie
Hurtigruten sejler i giganternes kølvand
I slutningen af det 19. århundrede var den 2400 kilometer lange kyststrækning fra Bergen til Kirkenes en travl transportvej for varer og personer med alle typer skibe fra dampere til små en-mastede jagter. Men søkortene var upålidelige, og skibene sejlede sjældent om natten. Det gjorde en rejse mellem nord og syd lang og besværlig.
Myndighederne ønskede at forbedre forholdene og opfordrede rederier til at give tilbud på drift af en fast rute mellem Trondheim og Tromsø eller Hammerfest - afhængigt af sæsonen. Dengang var der kun 28 fyrtårne nord for Trondheim, hvilket gjorde natsejlads meget risikabel. Men ejeren af et nydannet selskab viste interesse for ruten på trods af de farer.
Manden var Richard With fra Stokmarknes i det nordlige Norge. I 1893 blev kaptajn Richard Withs damper DS Vesteraalen taget i brug langs Norges kyst, og en regelmæssig forbindelse blev etableret. Der blev ugentlige rejser - først fra Trondheim til Hammerfest og senere fra Bergen til Kirkenes, sidstnævnte på kun syv dage. Med kaldte denne vigtige forbindelse "Hurtigruten".
Richard With stoppede ikke ved den norske kyst. Hans ambitioner var væsentligt højere. Så tidligt som i 1896 transporterede han et præfabrikeret hotel fra fastlandet til Svalbard. Han rejste det uden for Longyearbyen på et sted, der fortsat kaldes "Hotellneset". Samme år etablerede Richard With en turistrute fra Hammerfest på Norges fastland til Svalbard med dampskibet DS Lofoten. Dens kaptajn var Otto Sverdrup, der 1893-96 havde været kommandør på legendariske Fridtjof Nansens polarfartøj Fram, og selv blev ekspeditionsleder på Fram 1898-1902.
Svarbard-ruten markerede begyndelsen på Hurtigrutens eventyrlige og unikke ekspeditionsrejser. Destinationer er ikke længere kun Svalbard, men omfatter Island, Grønland og Antarktis. Hurtigrutens elleve kystskibe sejler fortsat fragt og passagerer langs Norges kyst til 34 daglige anløbshavne. Kaptajnerne har stor maritim ekspertise og erfaring og bringer gæster og varer sikkert fra havn til havn. Hver dag sejler et skib fra Bergen nordpå til Kirkenes. Hele rundturen varer 12 dage, og kaldes af mange "verdens smukkeste sørejse". I 120 år har Hurtigrutens skibe været bedste måde at opleve den norske kyst, dets natur og kultur på.
Historie
1893
Kaptajn Richard With etablerede et dampskibsselskab for at sammenkæde det nordlige og sydlige Norge - Hurtigruten.
1896
Hurtigrutens grundlægger, Richard With, åbnede et hotel på Svalbard, og Hurtigrutens "sportsmannsrute" blev sat i drift mellem Hammerfest og Svalbard med DS Lofoten.
1898
Ruten langs den norske kyst blev udvidet mod syd og omfattede Bergen med én ugentlig afgang.
1908
Kirkenes nær den russiske grænse blev det nordlige vendepunkt på kystruten.
1922
Øgrupperne Lofoten og Vesterålen fik regelmæssige anløb.
1925
DS Dronning Maud blev det første skib med kahytter, der havde rindende vand og separat ventilationssystem.
1936
Et skib forlod Bergen hver dag. Hvert år rejste flere end 230.000 passagerer med flåden, der omfattede 14 skibe.
1937
Alle Hurtigruten skibe var udstyret med radiosender.
1952
Siden 1949 var syv nye skibe blevet føjet til flåden. Hele flåden transporterede 500.000 passagerer om året. Forskellen mellem klasserne blev afskaffet.
1964
MS Lofoten blev taget i brug. Efter 55 års sejlads på den norske kyst hver dag og hver sæson, stoppede MS Lofoten sin daglige rute mellem Bergen og Kirkenes i december 2020.
1968
Hurtigruten startede en ekspresrute til Spitsbergen i sommermånederne.
1982/1983
De nye skibe MS Vesterålen, MS Midnatsol og MS Narvik erstattede ældre skibe. MS Midnatsol var det første af Hurtigrutens skibe med luge i siden til på- og aflæsning.
1993
Hurtigruten fejrede sin 100 års fødselsdag. Elleve skibe var permanent i fast rutefart.
2001
MS Lofoten blev fredet af det norske direktorat for kulturarv som et nationalhistorisk monument.
2002
MS Nordnorge sejlede til den antarktiske halvø på Antarktisk for første gang. To nye skibe, MS Trollfjord og MS Finnmarken sejlede deres jomfruture langs den norske kyst.
2003
Den nye MS Midnatsol blev døbt i Hamburg.
2007
Hurtigrutens nye ekspeditionsskib, MS Fram, blev festligt navngivet af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mette-Marit i Oslo før sin jomfrurejse til Grønland.
2010
Ud over ekspeditionsrejser ved Grønland og i farvandene i Antarktis begyndte MS Fram at operere langs Svalbards kyst.
Kundeloyalitetsprogrammet "1893 Ambassadør" blev introduceret i hele verden.
2011
Den nordgående sørejse med MS Nordnorge fra Bergen til Kirkenes 15.-22. juni blev transmitteret live på norsk tv. Med 134 timer, 42 minutter og 45 sekunder kom den i Guinness Rekordbog som verdens længste direkte tv-udsendelse.
2013
Hurtigrutens 120-års jubilæum blev fejret.
2015
Hurtigruten udvidede flåden med et opdagelsesrejseskib. Flåden tæller nu 13 skibe.
2016
Hurtigruten fordobler sin kapacitet i Antarktis. Nu tilbringer både MS Fram og MS Midnatsol vinteren i antarktiske farv
2018
Hurtigruten fejrer 125 år ved at fjerne al unødvendig engangsplast på alle skibe, restauranter og hoteller. Hvad der startede som et lokalt transportfirma i 1893, udgør i dag en flåde af specialbyggede ekspeditionsskibe, der udforsker 200 destinationer i 30 lande rundt om i verden.
2019
Hurtigruten lancerer verdens første hybrid krydstogtskib: MS Roald Amundsen, klar til en historisk rejse gennem Nordvestpassagen.