hjorundfjord-norway-hgr-148100-photo_tor_arne_aasen_samferdselsfoto

Vores historie sammen

Vi er generationer af søfolk, kokke, receptionister, servitricer, der alle arbejder for at binde landet sammen. I næsten 130 år har vores skibe været en livline for kystsamfund i alle størrelser og en livsstil for de mennesker, der bor her.

Du har betroet os at tage dig rundt til de små steder på Norges kyst; hemmelige fjorde, mytiske fjelde og godt gemte landsbyer. Vi har bragt dig til spektakulære landskaber under sommerens midnatssol og vist dig nordlyset for første gang eller hundredeogsyttende gang.

Du er kommet fra nær eller fjern for at rejse side om side med nordmænd og har oplevet hverdagen og kystkulturen, når den er mest autentisk og virkelig. Dette er vores historie sammen, sammenflettet og forbundet i hjertet af Norges kyst. Vi byder dig varmt velkommen til at komme og tage plads!

En tidsplan over vores historie

1893

Kaptajn Richard With etablerer Hurtigruten mellem Trondheim og Hammerfest og forbinder dermed kystsamfundene mellem de to byer.

1898

Ruten langs Norges kyst forlænges sydpå for at inkludere Bergen..

1908

Kirkenes, tæt på grænsen til Rusland, bliver det nordlige vendepunkt for vores rejse.

1922

Havnene på de fantastiske øgrupper Lofoten og Vesterålen føjes til vores rute.

1925

DS Dronning Maud er det første skib fra en ny generation af skibe påKystruten, der har kahytter med håndvask og separat ventilationssystem.

1936

Flere end 230.000 passagerer, lokale og turister, rejser med Kystruten dette år.

1945

Omplacering af Kystrutens skibe efter Anden Verdenskrig får regeringens højeste prioritering.

1952

Hele flåden fragter nu over 500.000 passagerer om året.

1982

Nye fartøjer erstatter ældre skibe. Nogle af dem har en revolutionerende sideluge til nemmere losning og aflæsning.

1993

Vores 100-års jubilæum og bygningen af MS Kong Harald markerer ​​den moderne æras begyndelse.

2001

MS Lofoten, bygget i 1964, blev anerkendt som et nationalt monument af Norges regering, som et vidnesbyrd om vores trofaste tjeneste langs kysten.

2011

Den nordgående rejse ombord på MS Nordnorge vises direkte på norsk tv over fem og en halv dag ved hjælp af 11 kameraer. Det er verdens længste direkte tv-dokumentar.

2015

Hurtigruten Foundation blev etableret for at geninvestere i de samfund, vi besøger, og for at støtte miljømæssige initiativer. Vi lancerer også vores populære Nordlysgaranti på vores vinterrejser.

2018

Tonsvis af engangsplastprodukter fjernes og forbydes på alle flådens skibe.

2020

MS Lofoten, det længst tjenende skib i vores historie, bliver endelig pensioneret. Skibet havde krydset Polarcirklen mere end 3.500 gange og tilbagelagt en strækning svarende til over 200 gange rundt om ækvator. MS Lofoten er nu et træningsskib - der uddanner fremtidige generationer af norske søfolk.'

2021

Vi begynder gradvist at implementere bæredygtige biobrændstoffer på vores skibe.

2022

Grønne opgraderinger starter for at omdanne nogle skibe til hybridkraft. MS Richard With begynder at sejle som et hybridskib, efter at have fået installeret nye motorer og store batteripakker. Dette reducerer CO2-udledningen med 25 procent. Vores Sea Zero-projekt bliver også lanceret for at bygge vores første emissionfrie skib inden 2030.

2023

Vi markerer vores 130-års jubilæum ved at lancere to nye rejser: The Svalbard Express og The North Cape Express.