
- Raftsundet
- Lofoten og Svolvær
- Helgelandskysten
- Polarcirklen
Bestil TRYGT
Book inden 30-04-2021
Fuld fleksibilitet med hensyn til at ombooke dit 2021-krydstogt til 2021 eller 2022. Nul gebyr for ombooking, nul stress.
Annuller dit krydstogt for 2021 eller 2022 af en hvilken som helst grund, og vi betaler dine penge tilbage, inklusive dit depositum. Minus et afbestillingsgebyr.
Læs vores vilkår og betingelserRejseplan
Lær mere om, hvad du kan opleve på kyst-ekspeditionssejladsen fra Tromsø til Trondheim. Dag-til-dag programmet giver et par ideer om, hvad du kan se og gøre på din kystrejse, men det er blot en indikation af, hvad du kan opleve. Det er en sejlads hvor elementerne bestemmer, og vejrforholdene kan variere. Det er grunden til, at hver ekspedition med Hurtigruten er unik.
DAG 1 : Tromsø
Nordens Paris
Vær sikker på at fange en tidlig flyvning, så du får hele dagen til at udforske byen Tromsø
På vores fartplan kan du se alle havne, vi besøger under rejsen, samt hvornår og hvor længe vi er i hver havn.
DAG 2 : Tromsø - Stamsund
Velkommen til Lofoten
Vi ankommer til Harstad om morgenen, og man kan deltage i en af Hurtigrutens udflugtsklassikere, En smag af Vesterålen. Risøyrenna (-renden) er bare syv meter og blev lavet specielt til Hurtigruten i 1920'erne, hvilket giver en "inside rute" mellem Harstad og Sortland. Sandbankerne kan ses gennem det klare, grønne vand. Risøyhamn er en lille landsby med kun 200 indbyggere, og vi stopper kort for at sætte passagerer, dagligvarer og post i land. Fra havnen kan man deltage i en spektakulær hvalsafari om vinteren.
Derefter fortsætter vi via Sortland til Stokmarknes, hvor Hurtigruten blev grundlagt for mere end 120 år siden. På vej videre mod syd ser det ud, som om vi sejler lige ind i bjergvæggen, men kaptajnen finder en åbning og sejler gennem det smalle Raftsund. Som en hyldest til regionens fiskerihistorie fileterer kokken om vinteren dagens fangst på dækket.
Nu kommer vi til den spektakulære Trollfjorden - kun 2 km lang og 100 m bred med majestætiske bjerge omkring sig. Hvis vejret og tiden tillader det, tager kaptajnen en omvej ind her. Deltag i en havørneudflugt for at se fuglenes konge på tæt hold.
I Svolvær kan man vælge mellem adskillige udflugter sommer, forår og vinter. Fra Svolvær fortsætter vi til Stamsund, hvor Lofotvæggens majestætiske toppe kan ses. Vi forlader øerne i løbet af aftenen og sætter kurs mod fastlandet.
DAG 3 : Bodø - Rørvik
Kryds Polarcirklen
Vi krydser Polarcirklen ved 66 ° 33' Nord, der er en vigtig passage, der fejres på dækket med arktiske traditioner på dækket. Et andet højdepunkt er, at vi sejler forbi fjeldkæden De Syv Søstre. Fjeldene er mellem 910 og 1.072 meter høje, og det er let at forstå, hvordan de syv "damer” har inspireret til gamle myter. Vi stopper kort ved Nesna, en idyllisk gammel handelsstation, før vi fortsætter til Sandnessjøen.
Vega-øerne, der er på UNESCOs verdensarvliste, ligger tæt på anløbsstedet Sandnessjøen og kan besøges på en valgfri udflugt om sommeren. I Brønnøysund tilbydes en udflugt til det norske akvakulturcenter.
DAG 4 : Trondheim
Trondheim
Efter en dejlig morgenmad om bord er det på tide at forlade skibet for at opleve fantastiske Trondheim. Måske vil du ta’ det lidt med ro og slentre blandt butikkerne og caféerne i Bakklandet? Eller frister det mere med en øl på Mikrobryggeriet efterfulgt af en tur til Samfundet og en burger på Sesam?
Hvis du holder af at shoppe, har du mange muligheder - fra Nordre Gate i centrum til byens mange shoppingsentre. Om vinteren er der også gode muligheder for en skitur i Bymarka - det er svært at kede sig i Trondheim!
Hvad er inkluderet
Inkluderet
- Rejse med Hurtigruten, uspecificeret kahytnummer
Ikke inkluderet
- Rejse- og afbestillingsforsikring
- Valgfrie udflugter
- Flyrejse og transport
Bemærk
- Priserne er i danske kroner pr. person baseret på to personer, der rejser sammen og deler en dobbelt-kahyt.
- Ikke alle kategorier er tilgængelige på alle afgange.
- Pris på ene-kahyt oplyses på anmodning.
- Hurtigruten har et fleksibelt prissystem, og alle priser afhænger af kapacitet og tilgængelighed.
Skib
M/S Finnmarken
Byggeår | 2002 |
Renoveret | 2020 |
Skibsværft | Kværner Kleven (N) |
Passagerkapacitet | 919 |
Senge | 540 |
Bilkapacitet | 0 |
Brutto last | 15,690 |
Længde | 138.5 m |
Ræling | 21.5 m |
Fart | 18 knob |
På M/S Finnmarken er Hurtigrutens afslappede stil kombineret med luksus.
M/S Kong Harald
Byggeår | 1993 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Volkswerft (Germany) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 498 |
Brutto last | 11,204 |
Længde | 121.8 m |
Ræling | 19.2 m |
Fart | 17 knob |
Norges regerende monark, der er en erfaren sømand, lægger navn til dette bemærkelsesværdige skib. Kong Harald er ikke det eneste kendte navn på skibet.
M/S Lofoten
Byggeår | 1964 (Mod. 2003) |
Skibsværft | Aker Mek. Verk. (N) |
Passagerkapacitet | 400 |
Senge | 151 |
Bilkapacitet | 0 |
Brutto last | 2,621 |
Længde | 87.4 m |
Ræling | 13.26 m |
Fart | 16 knob |
M/S Lofoten - Hurtigrutens retrofavorit - blev søsat i Oslo i 1964. Skibets klassiske maritime stil og uformelle atmosfære inspirerer hendes passagerer på ægte nostalgisk vis.
M/S Midnatsol
Byggeår | 2003 |
Skibsværft | Fosen Mek. Verk. (N) |
Passagerkapacitet | 970 (500 in Antarctica) |
Senge | 632 |
Brutto last | 16,151 |
Længde | 135.75 m |
Ræling | 21.5 m |
Fart | 18 knob |
M/S Midnatsol er dedikeret til den arktiske sommers herligheder. Skibet sejler langs Norges kyst fra maj til december og er resten af året en del af Hurtigrutens globale Explorer-sejladser.
M/S Nordkapp
Byggeår | 1996 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Kværner Kleven (N) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 480 |
Bilkapacitet | 24 |
Brutto last | 11,386 |
Længde | 123.3 m |
Ræling | 19.5 m |
Fart | 18 knob |
M/S Nordkapp er opkaldt efter de nordligste punkt på det europæiske fastland, Nordkap (71 º Nord) - et af de geografiske højdepunkter, man kan besøge på en rejse med Hurtigruten.
M/S Polarlys
Byggeår | 1996 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Ulstein Mek. Verk. (N) |
Passagerkapacitet | 619 |
Senge | 503 |
Brutto last | 11,341 |
Længde | 123 m |
Ræling | 19.5 m |
Fart | 18 knob |
Polarlys er fællesbetegnelse for fænomenerne nordlys og sydlys.
M/S Nordlys
Byggeår | 1994 |
Renoveret | 2019 |
Skibsværft | Volkswerft (D) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 471 |
Brutto last | 11.204 |
Længde | 121,8 m |
Ræling | 19,2 m |
Fart | 18 knob |
Både navnet og indretningen af M/S Nordlys er inspireret af det spektakulære nordlys (aurora borealis).
M/S Nordnorge
Byggeår | 1997 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Kværner Kleven (N) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 476 |
Brutto last | 11,384 |
Længde | 123.3 m |
Ræling | 19.5 m |
Fart | 18 knob |
M/S Nordnorge er rammende opkaldt efter det nordlige Norge, hvoraf det fleste ligger nord for Polarcirklen.
M/S Richard With
Byggeår | 1993 |
Renoveret | 2018 |
Skibsværft | Volkswerft (D) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 458 |
Brutto last | 11 205 T |
Længde | 121,8 m |
Ræling | 19,2 m |
Fart | 15 knob |
M/S Richard With bærer stolt Hurtigrutens grundlæggers navn.
M/S Trollfjord
Byggeår | 2002 |
Skibsværft | Fosen Mek. Verk. (N) |
Passagerkapacitet | 822 |
Senge | 576 |
Skibet er opkaldt efter den spektakulære Trollfjorden i Vesterålen. Hendes indre er spektakulær komfort, moderne faciliteter og indretning, der gør udstrakt brug af norsk træ og sten.
M/S Vesterålen
Byggeår | 1983 |
Renoveret | 1995 |
Skibsværft | Kaarbø Mek. Verk. |
Passagerkapacitet | 490 |
Senge | 301 |
Brutto last | 6,261 |
Længde | 108.55 m |
Ræling | 16.5 m |
Fart | 17.5 knob |
M/S Vesterålen er opkaldt efter Hurtigrutens første skib, der sejlede langs Norges forrevne kyst i 1893. Hun er et af selskabets mindre skibe og har en intim atmosfære.
Praktisk information
Day 3
Eventyrets siste kapittel - Bergen
Aenean lacinia bibendum nulla sed consectetur. Curabitur blandit tempus porttitor. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros.
Photo: Firstname Lastname