The Hurtigruten ship MS Nordkapp entering "Trollfjorden"

Vi tager os af kysten – naturen

En dyb kærlighed til Norges kyst tvinger os til at passe på dens uberørte farvande og kyster på de flest mulige bæredygtige måder.

På den originale norske kystrute er vi taknemmelige for, hvordan Nirges kyst har passet på os i alle disse år. Den har beskyttet os med sine fjelde og næret os med dens vands overdådighed. Vi har haft landgang på dens strande, sejlet i dens fjorde og vandret på dens øer. Naturen er smuk og gavmild, men også skrøbelig. Vi skylder den at beskytte den, så godt vi kan.

Her er nogle af de måder, vi stræber efter at tilbyde dig ikke bare “verdens smukkeste rejse”, men også en af ​​de grønneste og mest bæredygtige.

Bedre til søs

Vores forpligtelse til at passe på naturen på kysten er kernen af, hvem vi er. Hvert år har vores skibe travlt med at transportere 80.000 fragtordrer over en afstand på 2.680 sømil, svarende til næsten 5.000 kilometer. Det er en mængde og en afstand, der ville kræve 10.000 lastbiler. Færre lastbiler på vejene betyder, at der bliver slugt meget mindre diesel og udledt meget færre emissioner.

A Hurtigruten ship entering "Raftsundet"

Nedskæring på kulstof

Vi går langt ud over bare ord for at tilbyde dig ikke bare “verdens smukkeste rejse”, men også en af ​​de grønneste og mest bæredygtige. Sammen med regelmæssig vedligeholdelse og ingeniørers kontrol er næsten 30 energibesparende tiltag aktive i hele vores flåde.

Det omfatter f.eks. banebrydende hybridmotorer, der anvender avancerede batterier til at drive skibet med elektrisk lavemissionsenergi. Eller specialiserede, akvadynamiske propeller, der skærer rent gennem vandet og dermed reducerer modstanden og minimerer brændstofforbruget. Eller et avanceret netværk af varmeeffektive udvekslingssystemer, der gennemtrænger skibet.

Vores skibe bruger SDM (Special Distillate Marine) -brændstof, der udleder over 30 gange mindre svovl, mindre NOx og mindre sod end tung fyringsolie. De fleste af vores skibe kan også anvende landstrøm, når de er i visse havne.

Disse innovationer og initiativer gør sammen en forskel, der gør os i stand til at spare omkring 18.000 ton CO2 og 500 ton NOx om året.

Two young girls, young explorers, cleaning the beach. Both are carrying loads of old ropes and trash found

Vi fjerner (plastik)affaldet

Med den nuværende norm vil der i 2050 være mere plastikaffald end fisk i havet. Vi må gøre noget. I 2018 forbød vi al unødvendig engangsplastik – som det første krydstogtsselskab i verden. I stedet for sugerør, flasker, krus og poser lavet af plastik benytter vi miljøvenlige alternativer lavet af biologisk nedbrydeligt papir. Vi inviterer alle rejsende til sammen med de lokale frivillige at deltage i en strandoprydning for at indsamle og bortskaffe plastik og alt andet havaffald, vi støder på.

God, grøn mad

Størstedelen af de ingredienser, vi bruger i vores køkken ombord, leveres til skibene i halvdelen af de havne, vi besøger – med så få fødevarekilometer som muligt. Ikke alene giver det en vigtig indkomst til landbrugs- og fiskerfamilier, men det reducerer også den energi, der er nødvendig til transport eller til at holde ingredienserne på køl.

Vi insisterer på, at vores leverandører af fisk og skaldyr overholder bæredygtighedspraksisser, og vores samlede udvalg af plantebaserede menuer er en sund mulighed både for de rejsende og for planeten.

Når man nyder en pragtfuld dessert, der indeholder bær, der blev leveret personligt direkte fra den lokale plukker til skibskokkene, føler man sig sandsynligvis mere forbundet med livet og landskaberne her. Uanset, hvilken ret man nyder, forstår man, at bæredygtighed ikke bare gør noget godt, det smager også godt.

Vi forbinder lokalsamfundene

At passe på naturen på vores kyst betyder at forstå den. Vi har en lang historie med at engagere os i videnskabelig forskning i ind- og udland. Vores skibe har siden 1935 taget vandtemperaturmålinger 22 steder langs Norges kyst for Havforskningsinstituttet, en af de længstvarende målinger i verden. De værdifulde miljødata, vi kan give instituttet, hjælper specialister med at se, hvad der sker på vores kyst og i forlængelse heraf planeten som helhed.

MS Richard With, the ship named after the founder of Hurtigruten, is sailing in "Raftsundet" on a clear, blue sky, winterday