Sea Zero: Kurs mod en grønnere fremtid
Bæredygtige rejser og vores mission for en grøn fremtid
En grøn fremtid
Med inspiration fra vores historiske pionerånd siden 1893 arbejder vi dedikeret mod at bygge vores første emissionsfri krydstogtsskib til Den originale kystrute inden 2030. Vores mest ambitiøse initiativ i vores 130-årige historie. Sammen med SINTEF undersøger vi avancerede løsninger inden for grøn energi og elektrisk batteristrøm.
Verdens mest energieffektive krydstogtsskib
Vi præsenterer stolt tidlige designforslag til vores første emissionsfri skib, fremhævet af en robust batteribank på 60 MWh, innovative vind- og solsejl, AI-assisteret navigation, state-of-the-art undersøisk luftsmøring, hydrodynamiske propeller og intelligente kahytter med motorovervågning i realtid.
Grøn energi i verdens mest energieffektive krydstogtsskib
Vi præsenterer stolt tidlige designforslag til vores første emissionsfri skib, fremhævet af en robust batteribank på 60 MWh, innovative vind- og solsejl, AI-assisteret navigation, state-of-the-art undersøisk luftsmøring, hydrodynamiske propeller og intelligente kahytter med motorovervågning i realtid.
Starter hjemmefra
Vi er stolte over at kunne lancere Sea Zero på og for Norges kyst. Det er vores hjem.
Det er et ideelt sted at udvikle nye skibe med nul udledninger takket være Norges stærke, politiske vilje til at støtte bæredygtig skibsfart sammen med fremtidig infrastruktur for grøn energi.
Eftersom vi har sejlet langs disse kyster og i disse fjorde siden 1893, har vi som Den norske Kystrute også en lang arv i forhold til at arbejde tæt sammen med førende forskningsinstitutioner og innovative skibsdesignvirksomheder, hvilket giver os selvtilliden til at sætte Sea Zero som vores mål.
Vi fremmer hybridteknologi
Selv om vores mål er nul udledninger, gør vi, hvad vi kan, med de skibe og den teknologi, vi har i dag.
Derfor har vi også investeret €100 millioner i grønne opdateringer af vores eksisterende flåde på syv skibe og har herunder transformeret tre skibe til at være hybriddrevne. Inden 2024 vil disse ændringer have skåret CO2-udledningerne ned med 25 % og NOx-udledningerne med 80 %.
Mens hybridkraft gør det muligt for skibe at skifte til elektriske batterier og være emissionsfrie i et par timer, vil Sea Zero gå videre og gøre det muligt for vores skibe at være fuldstændig emissionsfrie, ikke kun i et par timer, men hele tiden.
Videnskabelige løsninger
“Forskningen og udviklingen bag Sea Zero-konceptet vil vise, at nul udledningsteknologi også er tilgængelig for relativt store skibe og markerer afslutningen på skibsfart langs kysten med fossile brændstoffer.”
Gunnar Malm Gamlem, Project Manager, SINTEF Ocean
Kortlægning af Sea Zeros kurs
SINTEF har samarbejdet med os om at gennemføre en forundersøgelse i sommeren 2022 for vores rejse imod at gøre vores skibe emissionsfrie inden 2030. Undersøgelsen viste, at for at opnå Sea Zero for Den norske Kystrute, skal vores nye skibe nå nye standarder inden for energieffektivitet og primært benytte bæredygtig elektrisk energi kombineret med små mængder klimaneutralt reservebrændstof.
Næste fase er at samarbejde med andre partnere for at udforske disse løsninger yderligere og for at bestemme præcist, hvordan foranstaltningerne kan bidrage til vores overordnede mål om bæredygtighed og nul udledninger.
Mulige faktorer
Undersøgelsen analyserede først følgende faktorer for vores skibe:
Passagersikkerhed
Varmekort over energiforbrug
Fragt og besætning
Driftsplan
Skibets manøvredygtighed
Bølge- og vindstatistikker
Undersøgelse af udfordringerne
Undersøgelsen skitserede også, hvordan emissionsfri sejlads langs kysten udgør unikke udfordringer, der kræver banebrydende løsninger.Alle innovationer skal stadig
sætte sikkerheden i højsædet
sikre regelmæssighed af vores service for alle 34 havne
overvinde designbegrænsninger for at lægge til i små havne
etablere infrastruktur for elektrisk strøm og klimaneutrale brændstoffer fra bæredygtige kilder
Elektrisk evolution
Forundersøgelsen fandt tre grunde til, hvorfor og hvordan vores fremtidige skibe vil være fuldelektriske, udstyret med batterier, der oplades med vedvarende energi, når de er i havn.
Et drivaggregat med batterier, kabler og elektriske fremdriftsmotorer anvender 90 % af den tilgængelige energi, hvorimod en konventionel dieselmotor kun anvender 45-50 %
Norsk elektricitet fra hybrydkraft har en CO2-belastning på cirka 10 g / kWh sammenlignet med et europæisk gennemsnit på 230 og et globalt gennemsnit på 475 g / kWh
Konsekvensen og pålideligheden af vores rute i årtier betyder, at det er muligt at lette opladning af vores skibe i omkring halvdelen af havnene på vores rute
Ud over nul udledning af drivhusgasser skal alle løsninger være bæredygtige i enhver henseende, herunder udledninger til havet og ved brug, indkøb og genanvendelse af materialer.
Energieffektivitet
Da kun en syvendedel af den globale energi nu er vedvarende, og energi bliver en endnu mere knap ressource, vil energieffektivitet være en hjørnesten i vores Sea Zero-projekt. SINTEF’s forskere og ingeniører vil undersøge alle det nye skibsdesigns systemer og udstyr for at sikre, at de hver især bruger den lavest mulige energi.Forundersøgelsen fandt næsten 50 områder og innovationer, der vil reducere energiforbruget betydeligt på tværs af aspekter såsom:
Hydrodynamik
Aerodynamik
Fremdrift
Maskiner
Isolering
Ventilation
Varmeveksling
De teknologier, som SINTEF fandt lovende i forundersøgelsen, udforskes nu yderligere med vores branchepartnere. Sammen vil vi finde de positive effekter, som hvert initiativ vil have på vores fælles mål for Sea Zero.
Kom med ombord
Er du lige så begejstret for Sea Zero, som vi er? Hvis du er en virksomhed, organisation, forskningsinstitut, offentlig myndighed, der vil vide mere om Sea Zero, og hvordan du eventuelt kan blive involveret, så kontakt os.
Kontaktoplysninger
Alle henvendelser: [email protected]
Projekt og forskning: Ada Rødland, HRN Project Manager Sea Zero [email protected]
PR og offentlige anliggender: Martin Henriksen, leder for bæredygtighed og offentlige anliggender [email protected]