the_hurtigruten_museum_hgr_148050_1920_photo_erik_lindner_aspelund_hurtigrutemuseet

Hurtigrutemuseet: Et hjem til vores historie

Hvordan en kaptajns kærlighed til vores maritime arv førte til et smukt, nyt museum i Stokmarknes, dedikeret til Den norske kystrute.

Et skib i en flaske

På en gåtur på havnefronten i Stokmarknes kan man ikke undgå at lægge mærke til den store, iøjnefaldendeglasbygning, der skinner i sollyset. Når man kommer tættere på, ser man, at den rummer et skib i fuld størrelse – vores helt eget MS Finnmarken fra 1956.

Det er Hurtigrutemuseet, et moderne museum til ære for Hurtigruten - udformet som et kæmpe skib i en flaske. MS Finnmarken, der er beskyttet og bevaret, rummer remedier, arkiver, fotografier og udstillinger, der beretter om historierne om de mange mennesker, der har gjort Den norske kystrute til det ikon, vi er i dag.

hurtigruten-museum-tom-holdo-hurtigrutemuseet
hurtigruten_museum_hgr_89962_1920_photo_photo_competition

En tur gennem tiden

Man kan gå gennem tiden i forskellige dele af skibet. Udforsk kommandobroen, kabyssen, motorrummet og de antikke kahytter. Nyd det fine træarbejde i spisestuen fra 1956 og slap derefter af i salonen fra det første Kystrute-skib nogensinde, DS Finnmarken fra 1912.

Mistorien om, hvordan den specielle bygning blev til, og hvordan MS Finnmarken er blevet restaureret gennem 30 år, er en inspirerende fortælling om ihærdighed og passion.

En historie, der skal bevares

Forhenværende kaptajn Sten Magne Engen kommer fra et lille sted lige uden for Stokmarknes. Han har sejlet langs kysterne over hele verden, været kaptajn på otte skibe og været medlem af museets bestyrelse siden 1991.

Da han hørte, at MS Finnmarken skulle på pension i 1993, gik Sten Magne i aktion. “Jeg følte, at det var en vigtig skat at tage sig af. Det er et klassisk, smukt skib. Hurtigrutens skibe er i harmoni med Norges kyst, og vi bør værdsætte dem og deres historie.”

kaptein-engen-001

Juvelen i museets krone

Han tilbragte de næste mange måneder med at smigre flere mennesker for at forsøge at få MS Finnmarken doneret til museet. I 1994, lige inden han var på vej på ferie, fik han svaret: “Hvis du vil have hende, skal du selv hente hende”. “Jeg ændrede straks mine ferieplaner og samlede et team sammen,” fortæller Sten Magne. “Det var den mulighed, jeg havde søgt, også selv om det betød, at ferien var aflyst,” klukker han.

Senere i 1998 modtog Sten Magne et brev fra en tidligere passager, som fortalte ham om et skib i Holland. “Det viste sig at være dampskibet DS Finnmarken fra 1912, det ældste af vores skibe,” siger han begejstret.

Han rejste til Holland i håb om i det mindste at bringe en souvenir med tilbage til museet. I stedet endte han med at købe en hel sektion af skibet. Gæstesalonen, der vejer 55 ton, blev transporteret til Stokmarknes gennem en kompliceret operation, der tog tre et halvt år.

For Sten Magne var det for god en chance at gå glip af. “Det er juvelen i kronen på vores museum. Vi har restaureret det, vi kan, af skibet, og genopbygget det ved hjælp af de samme metoder, der blev brugt i 1912.”

Vi bygger til fremtiden

I august 2021 åbnede Hurtigrutemuseet sine døre og kunne vise et nænsomt restaureret MS Finnmarken og dets modstykke fra 1912, DS Finnmarken. Det moderne museum er resultatet af en forvandling til 200 millioner norske kroner og en kæmpe holdindsats, der omfattede den norske regering, amtskommunen, den regionale bank, Museum Nord, sponsorer, frivillige og lokale ildsjæle.

For Sten Magne repræsenterer det årtiers dedikation. “Det har været en lang rejse med en masse anstrengelser, der har involveret så mange mennesker … Men det var det hele værd! Resultatet er så smukt,” siger han stolt med et stort smil.

Det omfattende, fælles projekt er et vidnesbyrd, ikke kun om Sten Magnes passion og ihærdighed, men også om, hvad Den norske kystrute betyder for folk på kysten. Sammen har museumspartnerne planer om at fortsætte Sten Magnes hårde arbejde med at bevare og give nyt liv til denne vigtige historie i mange generationer fremover.