
- Oplev Geirangerfjorden om sommeren og Hjørundfjorden om efteråret
- Deltag i foredrag og tag del i aktiviteter med vores ekspeditionsteam undervejs
- Besøg nogle af byerne langs kysten
- Brug nogen tid på at udforske Lofoten efter rejsen

Aktuelle tilbud:
Bestil TRYGT
12 dage tilbage!
Fuld fleksibilitet med hensyn til at ombooke dit 2021-krydstogt til 2021 eller 2022. Nul gebyr for ombooking, nul stress.
Annuller dit krydstogt for 2021 eller 2022 af en hvilken som helst grund, og vi betaler dine penge tilbage, inklusive dit depositum. Minus et administrationsgebyr.
Læs vores vilkår og betingelserRejseplan
Fra Bergen sejler du nordpå langs fjordenes udmundinger. Ålesund er kendt for sin arkitektur i art nouveau-stil. Fra Ålesund sejler vi ind i Geirangerfjorden (sommer) eller Hjørundfjorden (efterår). Trondheim er en spændende by med en lang række kulturelle attraktioner. Herefter vil du kunne opleve Helgelands kystlinje. På den sidste dag krydser du den arktiske polarcirkel før landgang i Svolvær.
DAG 1 : Bergen
Charmerende Bergen
Bergen blev grundlagt i 1070, med Bryggen som ombordstigningssted.Indtil 1830’erne var Bergen faktisk den største by i Norge. Den har stadig mange af disse karakteristika, selvom du også kan finde masser af landsbycharme. Brug lidt tid på at opleve Bergen inden din rejse.Om eftermiddagen stiger du ombord på Hurtigruten, og skibet vil sætte sejl til Hjeltefjorden. Brug aftenen på at slappe af, enten ude på dækket eller i vores panoramalounge, mens vi langsomt sejler langs kyst- og fjordlandskabet.
DAG 2 : Florø – Molde
Arkitektoniske perler og fjorde
Hvis du står tidligt op, vil du have en chance for at opleve den fantastiske udsigt til den idylliske Nordfjord. Når vi har sejlet gennem Vestkap, er vi ude på åbent hav. Og herefter lægger vi til i Ålesund. Byen er bedst kendt for sin arkitektur i art nouveau-stil, som er karakteriseret ved en overflod af spir, tårne og overdådige ornamenter. Om sommeren sejler vi ind i Geirangerfjorden, og på vejen passerer vi klipper med en højde på 800 meter med imponerende vandfald. Om efteråret udforsker vi et skjult naturvidunder, nemlig Hjørundfjorden, som er omgivet af bjergkæden Sunnmørsalpenes vilde og majestætiske bjergtoppe. Her vil du finde uspoleret natur, stejle bjergsider, grønne enge, afsidesliggende gårde i bjergene og bittesmå landsbyer, der venter på at blive opdaget. Næste stop er “Rosernes by”, Molde. Udsigten ud over Romsdalfjorden og Romsdal bjergtoppene har gjort byen berømt. Om vinteren og i foråret stopper vi lang tid nok til, at du kan udforske byen på egen hånd. Om aftenen kan du se Kvitholmens fyrtårn mod vest og den imponerende Atlanterhavsvejen mod øst.
DAG 3 : Kristiansund – Rørvik
Middelalderbyen Trondheim
Trondheim er en utrolig smuk by. Den var Norges første hovedstad og blev grundlagt af Vikingekongen, Olav Tryggvason, i år 997. Arkitekturen i byen er speciel og atmosfæren er mytisk. De snævre middelalderlige passager findes stadig og skaber en stærk kontrast til de brede gader. Oplev byens hemmeligheder på egen hånd ved at slentre gennem de charmerende gader. Se udsigten fra Gamle Bybro, som blev bygget i 1861, og de charmerende træhuse i Bakklandet. Nidarosdomen er også et besøg værd. Arbejdet på katedralen begyndte i 1070 og den er bygget oven på Olaf II’s grav. I dag er det Norges største gotiske bygning. Du vil blive tryllebundet af den utrolige kuppel med rige detaljer og de fantastiske kunstværker. Når du er tilbage ombord, sejler vi ud gennem Trondheimfjorden. Fra dækket vil du se Munkholmen, Kjeungskjær fyrtårn og utallige holme og øer. Efter vi har sejlet forbi det snævre Stokksund, krydser vi åbent hav, mens vi sejler mod Vikna, hvor over 6000 holme, småøer og skærgårde sætter sig som prikker på ruten. Efter aftenmad lægger vi til i den charmerende by Rørvik, hvor vi møder et af Hurtigrutens sydgående skibe.
DAG 4 : Brønnøysund – Svolvær
Den arktiske polarcirkel og Lofoten
Hvis du er morgenfrisk, bør du gå ud på dækket omkring kl. 7. Det er på dette tidspunkt vi krydser den arktiske polarcirkel, som ligger 66°33’N og markerer Arktis’ usynlige grænse. Nord for polarcirklen er der dagslys hele døgnet rundt om sommeren. Om vinteren har du meget større chance for at se det magiske nordlys ved denne breddegrad. Når vi passerer denne lille ø Vikingen, kan du se globussen, der markerer den arktiske polarcirkel. Besætningen vil markere krydsningen af den arktiske polarcirkel med en uformel polardåb ude på dækket senere på dagen. Før vi ankommer til Ørnes, kan du se Norges anden største gletsjer, Svartisen, der glitrer mod øst. Udsigten over Saltfjorden, lige syd for Bodø, er intet mindre end spektakulær. Her vil du også kunne se Saltstraumen, verdens mest kraftfulde tidevandsstrøm. Du vil have lidt tid til at udforske Bodø, før vi krydser havet mod Lofoten. Rejsen ender i Svolvær, Lofotens hovedstad. Vi håber, du vil bruge lidt tid på at opleve Lofotens smukke kystperler før hjemrejsen.
Hvad er inkluderet
Inkluderet
- Rejse med Hurtigruten, uspecificeret kahytnummer
Ikke inkluderet
- Rejse- og afbestillingsforsikring
- Valgfrie udflugter
- Flyrejse og transport
Bemærk
- Priserne er i danske kroner pr. person baseret på to personer, der rejser sammen og deler en dobbelt-kahyt.
- Ikke alle kategorier er tilgængelige på alle afgange.
- Pris på ene-kahyt oplyses på anmodning.
- Hurtigruten har et fleksibelt prissystem, og alle priser afhænger af kapacitet og tilgængelighed.
Skib
M/S Nordkapp
Byggeår | 1996 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Kværner Kleven (N) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 480 |
Bilkapacitet | 24 |
Brutto last | 11,386 |
Længde | 123.3 m |
Ræling | 19.5 m |
Fart | 18 knob |
M/S Nordkapp er opkaldt efter de nordligste punkt på det europæiske fastland, Nordkap (71 º Nord) - et af de geografiske højdepunkter, man kan besøge på en rejse med Hurtigruten.
M/S Kong Harald
Byggeår | 1993 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Volkswerft (Germany) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 498 |
Brutto last | 11,204 |
Længde | 121.8 m |
Ræling | 19.2 m |
Fart | 17 knob |
Norges regerende monark, der er en erfaren sømand, lægger navn til dette bemærkelsesværdige skib. Kong Harald er ikke det eneste kendte navn på skibet.
M/S Nordlys
Byggeår | 1994 |
Renoveret | 2019 |
Skibsværft | Volkswerft (D) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 471 |
Brutto last | 11.204 |
Længde | 121,8 m |
Ræling | 19,2 m |
Fart | 18 knob |
Både navnet og indretningen af M/S Nordlys er inspireret af det spektakulære nordlys (aurora borealis).
M/S Nordnorge
Byggeår | 1997 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Kværner Kleven (N) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 476 |
Brutto last | 11,384 |
Længde | 123.3 m |
Ræling | 19.5 m |
Fart | 18 knob |
M/S Nordnorge er rammende opkaldt efter det nordlige Norge, hvoraf det fleste ligger nord for Polarcirklen.
M/S Polarlys
Byggeår | 1996 |
Renoveret | 2016 |
Skibsværft | Ulstein Mek. Verk. (N) |
Passagerkapacitet | 619 |
Senge | 503 |
Brutto last | 11,341 |
Længde | 123 m |
Ræling | 19.5 m |
Fart | 18 knob |
Polarlys er fællesbetegnelse for fænomenerne nordlys og sydlys.
M/S Richard With
Byggeår | 1993 |
Renoveret | 2018 |
Skibsværft | Volkswerft (D) |
Passagerkapacitet | 590 |
Senge | 458 |
Brutto last | 11 205 T |
Længde | 121,8 m |
Ræling | 19,2 m |
Fart | 15 knob |
M/S Richard With bærer stolt Hurtigrutens grundlæggers navn.
M/S Vesterålen
Byggeår | 1983 |
Renoveret | 1995 |
Skibsværft | Kaarbø Mek. Verk. |
Passagerkapacitet | 490 |
Senge | 301 |
Brutto last | 6,261 |
Længde | 108.55 m |
Ræling | 16.5 m |
Fart | 17.5 knob |
M/S Vesterålen er opkaldt efter Hurtigrutens første skib, der sejlede langs Norges forrevne kyst i 1893. Hun er et af selskabets mindre skibe og har en intim atmosfære.
Praktisk information
Day 3
Eventyrets siste kapittel - Bergen
Aenean lacinia bibendum nulla sed consectetur. Curabitur blandit tempus porttitor. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros.
Photo: Firstname Lastname