Nordvestpassagen: i de store opdagelsesrejsendes kølvand - østgående

Cambridge Bay, Canada - Kangerlussuaq, Grønland (m/fly til København)

Sejl i de tidlige opdagelsesrejsendes kølvand fra Cambridge Bay i Canada til Kangerlussuaq i Grønland. Oplev den rå og skræmmende skønhed i det område, som nogle af historiens største opdagelsesrejsende skulle overvinde. Selv nu har kun få skibe kapacitet til at navigere i havpassagen, der skærer gennem Nordamerikas fjerntliggende arktiske egne.

  • Sejl ad den sagnomspundne Nordvestpassage
  • Udforsk Gjøahavn, hvor Amundsen-ekspeditionen tilbragte to år, og hvor adskillige medlemmer af Franklin-ekspeditionen er begravet
  • Oplev Illuissat Isfjord - på UNESCOs verdensarvliste
  • Mærk historien, mens vi sejler ad fortidens berømte ekspeditionsfartøjers rute

Oversigt

Nordvestpassagen - smuk og nådeløs

Nordvestpassagen forbinder Stillehavet og Atlanterhavet. Den er en smuk, men nådesløs rute, der gennem årene har kostet mange opdagelsesrejsende livet.
Siden slutningen af det 15. århundrede søgte opdagelsesrejsende efter den sagnomspundne rute gennem det canadiske Arktis.

Der er optegnelser over næsten 40 ekspeditioner, der sejlede i disse farvande - enten for at udforske det ukendte territorium eller for at finde søvejen til Asien.

Det første registrerede forsøg var John Cabots ekspedition i 1497. Den mest berømte rejse var James Cooks mislykkedes forsøg på at passere i 1776, og selvfølgelig den ulyksalige Franklin-ekspedition i 1834.

Den første til at erobre Nordvestpassagen med skib var den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsen. Hans ekspedition varede fra 1903 til 1906 på den ombyggede sildebåd Gjøa.

På vores rejse med Hurtigruten sejler vi i kølvandet efter de store opdagelsesrejsende for at opleve de berømte farvande.

Det ægte nord

Fra Cambridge Bay vover vi os sig ind i det canadiske arktiske øhav, Nunavut, og starter vores ekspedition ind i Nordvestpassagens hjerte og historie.
På vej gennem det iskolde vand forbløffes man over de store vidder af uberørt vildmark, der kan ses fra dækket.

Vi tilstræber at besøge adskillige steder med spor af tidligere ekspeditioner. Vi opsøger nogle af verdens nordligste samfund, udforsker legendariske fjorde og kanaler og tager dig med på spændende tur i en lille båd og går i land.
Når forholdene tillader det, søsætter vi skibets kajakker eller tager på vandreture.

Vi krydser Davisstrædet, og i Grønland kan du opleve nogle af de grønlandske inuit-bygder og UNESCO-stedet Ilulissat Isfjord, inden ekspeditionsrejsen slutter i Kangerlussuaq.

Verdens top

At være på toppen af verden betyder, at vi sejler midt i isen. Lige de som opdagelsesrejsende, der var her før os, sejler vi, hvor isen tillader det. Uanset hvor vi sejler, eller hvad vi ser, er det en sikker og spændende ekspedition. Vi sejler i Nordvestpassagen, noget kun få skibe forsøger.

 

4350,- rabat på fly

Book senest 30. oktober og få 4350, - rabat, når du booker dit fly med Hurtigruten!

På udvalgte rejser i 2018 tilbyder vi nu 4350, - i rabat på flyet, hvis du bestiller flyrejsen hos Hurtigruten. Bestil senest den 30. oktober for at få glæde af tilbuddet.

NB: For bookinger, kontakt venligst vores rejsespecialister på 89881205 eller send en mail ti[email protected]. Rejse med rabat på fly kan ikke bestilles online.

 Fakta om kampagnen:

  • Bookingperiode: 18. september - 30. oktober 2017
  • Tilbud: Få 4350,- i rabat på flyrejsen når du bestiller ekspeditionsrejse med fly hos Hurtigruten
  • Rejser: Gælder udvalgte rejser i 2018

Se betingelser og læs mere om tilbuddet her.

Rejsens pris inkluderer:

• Ekspeditionsrejse med Hurtigruten med kahytskategori efter eget valg og helpension om bord
• Overnatning og morgenmad i Montreal før sejladsen
• Transport fra hotel til lufthavn i Montreal
• Flyrejse på økonomiklasse fra Montreal til Cambridge Bay
• Transport fra skibet til lufthavnen i Kangerlussuaq
• Udflugt til indlandsisen inklusive middag efter sejladsen
• Flyrejse på økonomiklasse fra Kangerlussuaq til København
• Vind- og vandafvisende jakke
• Landgange med små både og aktiviteter om bord og i land
• Professionelt engelsktalende ekspeditionshold, der holder foredrag og deltager i landgange og aktiviteter
• Te og kaffe om bord

Ikke inkluderet:

• Andre flyrejser end nævnt ovenfor
• Rejseforsikring
• Håndtering af bagage
• Tilvalgsudflugter
• Drikkepenge

Lignende rejser

Rejsen dag for dag

Rejseplanen

På denne ekspedition hersker elementerne, og vejr-, vind- og isforhold bestemmer vores tidsplan. Sikkerhed har højeste prioritet, og kaptajnen lægger den endelige sejlplan undervejs. Derfor er denne rejseplan blot en indikation af, hvad du kan opleve, og hvorfor hver ekspedition med Hurtigruten er unik.

9. september 2018

Afrejsehavn Montréal, Canada
Dag 1
Montreal_shutterstock_114914128.jpg
Foto: Vlad G / shutterstock Foto

UNESCO-designerby


Lokalitet: Montréal, Canada

Ekspeditionsrejsen starter med en overnatning i Montréal. Her kan du se flotte 18. århundredetals-facader i den gamle bydel og slentre langs Canal de Lachine. Oplev butikkerne downtown, før du eventuelt nyder et af Nordamerikas mest spændende madsteder i Nordamerika. Montréal er berømt for kamouraska-lam og fjeldørred. For ikke at nævne poutine: pommes frites dækket af ostemasse og brun sovs. Montréal har også uimodståelige konditorier, engelske pubber, jødiske delikatesseforretninger og storslåede fødevaremarkeder som i Paris.

Dag 2
Caribou_Gros_Morne_National_Park_shutterstock_461413561.jpg
Foto: Paul Reeves Photography Foto

En god fiskeplads


Lokalitet: Montréal / Cambridge Bay, Victoria Island

Tidlig transport til lufthavnen og flyvning til Cambridge Bay på Victoria Islands sydøstkyst. På inuinnaqtun-sproget kaldes byen Iqaluktuuttiaq, der betyder "et godt fiskested". Byen ligger tæt på Ekalluk-floden, der er berømt for gigantiske fjeldørreder. Cambridge Bay er rig på arkæologisk historie og velsignet med rigelige mængder fisk, sæler, gæs, moskusokser og rensdyr. Arkæologiske udgravninger findes overalt på den enorme ø og beviser, at oprindelige folk har boet i denne del af det canadiske arktiske øhav uafbrudt i de seneste fire tusinde år. Roald Amundsen besøgte Cambridge Bay i 1905. I 1918 sejlede han samme rute tilbage fra vest til øst med sit nye skib, Maud. The Hudson Bay Company købte fartøjet som pelshandels-forsyningsskib, og det ankom i Cambridge Bay i 1925. Maud sejlede en tid langs kysten, inden hun blev reduceret til radiostation. Hun sank delvist i 1930 og ligger fortsat som Cambridge Bays vartegn. Asker Kommune, hvor skibet blev bygget i 1917, købte i 1990 Maud for en dollar. Det er planen at bringe resterne af Maud hjem til Norge. Pris 177 millioner kroner. Områdets dyreliv omfatter blandt andet mængder af rensdyr, moskusokser og sæler. Her er M/S Fram klar til at tage dig med ind i Nordvestpassagen.

Dag 3
Musk_ox_shutterstock_368246852.jpg
Foto: Ondrej Prosicky Foto

Nordvestpassagens hjerte


Lokalitet: Gjøa Haven

Gjoa Haven / Gjøa Havn (på Kong Williams Ø) er en populær destination for fans af arktisk historie. Navnet ærer den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsen, der overvintrede her på Gjøa-ekspeditionen. Han kaldte stedet "den fineste lille havn i verden". Amundsen og hans mænd brugte næsten to år i Gjoa Haven, og de var travlt beskæftiget med at indsamle videnskabelige data. Jagt på rensdyr og udforskning af det omkringliggende område varierede deres arbejdsrutiner. Da Amundsen og hans besætning på fem mand ankom, var der ingen europæisk bosættelse her. De var i kontakt med inuitterne og lærte en masse af dem om overlevelse og om at rejse i polarområderne. Netsilik-inuitterne er direkte efterkommere af det gamle Thule-folk, og de har boet i området i over tusind år. John Ross-ekspeditionen (1829-1833) havde tidligere besøgt regionen, og den ulyksalige John Franklin-ekspedition (1845) omkom i nærheden, så Gjoa Haven har ofte haft besøg af arktiske opdagelsesrejsende. Nu er bosættelsen kendt for kunst og kunsthåndværk - blandt andet udskæringer med shamanistiske ansigter som motiv, og talentfulde syersker producerer smukt inuit-tøj. Her er også fremragende kulturelle steder, herunder Heritage Centre, Hamlet Centre og Northwestpassage Territorial Trail. I de varme måneder, når tundraen er dækket med blomster, og havet er åbent, yngler talrige arktiske fugle i nærheden, herunder lommer, gæs, ænder, terner, kjover, præstekraver, snespurve og sneugler. En smuk flok moskusokser bor på øen, og der er også rensdyr. Ved ankomsten bydes vi varmt velkommen til "den fineste lille havn i verden".

Dag 4
At-sea_photoshoot_IMG_07211.jpg

Gennem James Ross-strædet


Lokalitet: Til søs

Nyd sejladsen gennem det 180 kilometer lange og 50-65 km brede James Ross-stræde. Det er opkaldt efter den britiske polarforsker James Clark Ross, og Roald Amundsen sejlede her på Gjøa-ekspeditionen. Strædet ligger mellem Kong Williams Ø og Boothia-halvøen, og afhængigt af forholdene forsøger vi at komme i land for at vandre eller til en sejltur i små både.

Dag 5
Polar_Bear_shutterstock_21095542.jpg
Foto: Thomas Barrat Foto

Sejlads i Cunningham Bay og gennem Bellot-strædet


Lokalitet: Til søs

I Conningham Bay sætter vi skibets landgangsbåde i vandet og udforsker bugten. Forhåbentligt ser vi nogle havdyr i den lavvandede, brede bugt, der er kendt for hvidhvaler og isbjørne. Bellot-Strædet er en smal passage mellem Prince Regent Inlet, Peel-sundet Franklin-strædet. Syd for strædet ligger Boothia-halvøen - Nordamerikas nordligste punkt på fastlandet. Det cirka to kilometer brede stræde har voldsomme strømme på op til 15 kilometer i timen, og måske er der is i vandet. Derfor vurderes forholdene omhyggeligt for at undgå de stærkeste strømninger. Der er ikke grund til at bekymre sig, for M/S Fram er bygget som ekspeditionsfartøj i is-klasse 1B med udstyr til dybdemåling, fremadrettede lyd-sonar og lys til søgning efter isbjerge - og kaptajnen og hans besætning har erfaring i at sejle i forræderiske farvande. Vi fortsætter med at holde udkig efter dyreliv. Jo flere øjne, der holder vagt, jo større er chancen for at spotte isbjørne, der ofte ses i dette område. Efter at have passeret passagen har vi forladt Stillehavet og er sejlet ind i Atlanterhavet.

Dag 6
FortRoss_Nunavut,-Canada_@All-Canada-Photos-Alamy-Stock-Photo_1.1MB.jpg
Foto: All Canada Photos / Alamy Stock Photo Foto

Et historisk fort


Lokalitet: Fort Ross

For enden af strædet ligger historiske Fort Ross, en handelsstation oprettet af The Hudson Bay Company i 1937. Der findes fortsat to små hytter, der vedligeholdes af den canadiske kystvagt og lejlighedsvis anvendes af lokale inuitter på jagtture.

Dag 7
Polar_Bear_shutterstock_21095542.jpg
Foto: Thomas Barrat Foto

Spændende lokaliteter for historie-elskere


Lokalitet: Beechy Island og Radstock Bay

Dagens første stop er Beechy Island, der er tæt forbundet med historien om udforskning af Nordvestpassagen. Den mest berømte rejse, der er omgivet af stor mystik, er den britiske ekspedition under ledelse af Sir John Franklin. To skibe sejlede ind i passagen i 1845, men hverken skibe eller nogen af de 129 besætningsmedlemmer blev set igen, før skibet H.M.S. Erebus blev lokalisteret i september 2014, og H.M.S. Terror i god stand blev fundet sunket på 24 meter dybt vand i september 2016. Det er kendt, at Franklin-ekspeditionen overvintrede på Beechy Island i 1845-1846. Tre grave på kysten (plus endnu en fra en af eftersøgningsekspeditionerne) er et bevis på ekspeditionsmedlemmernes triste skæbne. Når man går i land, kan man se gravene og resterne af Northumberland House, der blev bygget af redningsfolk, der søgte efter Franklin og hans mænd. Gravenes øde placering og ruinerne af Northumberland House er en gribende påmindelse om de utrolige udfordringer, som opdagelsesrejsende havde i denne voldsomme vildmark. Næste stop er i Radstock Bay, der domineres af vartegnet Caswell Tower - en klippeformation, der stiger op fra havet. Kysten omkring Caswall Tower er et godt sted for korte ture til en forhistorisk inuit-bosættelse. Caswall Tower har en udfordrende vandresti til toppen, hvor man belønnes med en fantastisk udsigt over det omkringliggende område. På toppen ligger en lille station, der bruges til isbjørneforskning.

Dag 8
Devon-Island,-Canada_@Albert-Knapp_Alamy-Stock-Photo_3.4MB.jpg
Foto: Albert Knapp Alamy Foto

Forladte bosættelser og møder med dyrelivet


Lokalitet: Landcaster-sundet og Devon Island

Devon Island er jordens største ubeboede ø (Antarktis regnes som et kontinent). Vi ankommer til Dundas Havn, en forladt bosættelse med en gammel Royal Canadian Mounted Police-lejr og adskillige arkæologiske steder. Tag med i land for at se ruinerne af nogle af disse bygninger sammen med en imponerende Thule-bebyggelse. De mennesker, der levede her, var inuitternes forfædre. Vest for Dundas Havn ligger Croker Bay, der er en stor fjord med to tidevands gletsjere inderst i bugten. Området er rigt på dyreliv, og som på enhver ekspedition i Arktis er nærkontakten med naturen en del af oplevelsen. Vi ser måske hvalros, hvidhval eller endda narhval. Isbjørne ses ofte i området, og i tundraen omkring kysten findes små bestande af polarhare og moskusokser. Det er et perfekt sted til små bådudflugter for at se livet i havet og gletsjere helt tæt på.

Dag 9
Baffin_Bay_shutterstock_97876934.jpg
Foto: City Escapes Nature Photo Foto

En af Canadas ægte nordlige juveler


Lokalitet: Pond Inlet, Baffin island

Om morgenen sejler vi længere sydpå og krydser Eclipse-sundets spektakulære arktiske landskab, inden vi kommer til Pond Inlet. Opdagelsesrejsende Sir John Ross opkaldte Pond Inlet i 1818 efter John Pond, en berømt britisk astronom. Nu er den maleriske by, der hedder Mittimatalik på inuktitut-sproget, et traditionelt inuit-samfund på Baffin Islands nordlige spids tæt på Nordvestpassagens østlige indsejling. Pond Inlet er omgivet af bjergkæder med flere dusin gletsjere, smukke fjorde og vige, ishuler, geologiske hoodoos (pæleformede klipperformationer) og drivende isbjerge. Vi sejler gennem et smukt stræde, der er flankeret af tinder og gletsjere på Baffin og Bylot Islands. På disse breddegrader er havet frosset til det meste af året og kun åbent i juli i en kort sensommersæson. Det er her, søgningen efter højarktisk dyreliv såsom isbjørne begynder. Pond Inlet er også et godt sted at se store flokke narhvaler. Pond Inlet har et lille besøgscenter, og den kulturelle udstilling om det lokale samfund er en seværdighed.

Dag 10-11
Davis_Straights_shutterstock_189212321.jpg
Foto: Brendan Delany Foto

Gennem Davis-strædet


Lokalitet: Til søs

Vi krydser Davis-strædet, der er en nordlig arm af Labradorhavet. Strædet blev opkaldt efter den engelske opdagelsesrejsende John Davis, der ledede tre ekspeditioner i området mellem 1585 og 1587. Han var på udkig efter en rute gennem Nordvestpassagen, og han opdagede Hudson-strædet. Davis var den første til at gøre opmærksom på mulighederne for sæljagt og hvalfangst i Davisstrædet og til at vise, at Newfoundlands torskefiskeri kunne udvides så langt mod nord.

Dag 12
23_Ilulissat_Eisfjord_Aussicht-4420_Topaz©Thomas-Haltner.jpg
Foto: Thomas Haltner Foto

Overvær isbjerges fødsel


Lokalitet: Ilulissat

Nyd isens farveændringer, når isbjergets overflade rammes af midnatssolens stråler. Hør isbjergenes lyde, når de revner og rumler, så det giver ekko fra den ene ende af Ilulissat til den anden. Hurtigruten tilbyder en bred vifte af muligheder for at se Isfjorden. På en kort gåtur gennem byen kommer man til starten af et netværk af korte stier til fjordbredden. Det er også muligt at komme ud på vandet for at se isen og måske hvaler fra lokale både eller for at komme højt op for at tage et luftfoto på flightseeing-ture fra et fastvinget fly eller en helikopter.

Dag 13
1200x600_Sisimiut_7229_Trym-Ivar-Bergsmo-.jpg

Moderne by med gamle traditioner


Lokalitet: Sisimiut

På vej til Sisimiut bør man være ude på dækket og spejde efter hvaler. Farvandet tæt på byen frekventeres af blandt andre pukkelhvaler og finhvaler. Marsvin og vågehvaler ses også langs Grønlands vestkyst. Hvis vi er heldige, kan vi også se et stort antal sæler, de mest almindelige er grønlandssæler. Sisimiut ligger 40 km nord for Polarcirklen og er en moderne by, der fastholder gamle traditioner. Gå med i land for at udforske den farverige by; besøg det lille museum, gå en tur i bjergene og køb noget lokalt håndværk. Lige over for Diskobugten ligger Disko-øen og byen Qeqertarsuaq. Det var her, Gjøa-ekspedition og den anden Fram-ekspedition stoppede for at få hunde og andet udstyr med på vej til Nordvestpassagen.

Dag 14
near_Kangerlussuaq12776467464_df321c1693_o_Stefan_Gimpl-Visit_Greenland.jpg
Foto: Stefan Gimpl / Visit Greenland Foto

Flyrejse mod syd


Lokalitet: København / Kangerlussuaq

Kangerlussuaq betyder "den store fjord", og M/S Fram sejler næsten hele fjordens længde (190 kilometer), før hun når Kangerlussuaq, hvor ekspeditionsrejsen slutter. Efter landgang kan du deltage i en afsluttende udflugt til Grønlands indlandsis. Den enorme iskolde ødemark strækker sig 2.500 kilometer mod nord og når op i 3200 meters højde over havets overflade. Vejen til kanten af indlandsisen går gennem smuk natur, der spænder fra arktisk vildmark og tundra med lavtvoksende buske til kuperet terræn med betagende udsigt over landskabet. Flyet til København letter sent om aftenen.

Dag 15
View-of-Kangerlussuaq,-Greenland_shutterstock_413786209.jpg
Foto: Robert Szymanski Foto

Danmarks stilfulde hovedstad


Lokalitet: København

Du ankommer til Danmarks hovedstad tidligt om morgenen, og måske har du tid til at opleve København, inden du eventuelt skal rejse videre.

23. september 2018

Lokalitet København
Om bord Oplevelser Forlæng ferien

Rejsen dertil

På alle Hurtigrutens rejser kan du forlænge opholdet før eller etter sejladsen. Alle hoteller er valgt specielt for at kunne tilbyde den bedste og mest centrale beliggenhed. Vi hjælper gerne med at bestille flyrejse, transport og hotel. Mandag - Fredag: Kl. 08.00-18.00 Lørdag: Kl. 10.00-14.00. Telefon: 89881205